• Research Articles

    Curriculum Proposal for a Degree in Software Engineering at the Fundacion Universitaria Inpahu

    Vol. 9 No. 16 (2013)
    Published: 2014-04-10
    Patricia Posso R.
    Universidad Cooperativa de Colombia
    Heiver Cuesta Dávila
    Fundación Universitaria Inpahu
    Luis Alexis Plazas Gómez
    Fundación Universitaria Los Libertadores

    This paper presents the results of the research study titled  “Restructuring the curriculum for a software engineering degree at Inpahu University” (2011), which presented an education plan based on development of logical, creative and operational skills in tandem with intellectual, technical and technological abilities. Accordingly, it was proposed that this plan incorporate the three-brain model of De Gregori  which posits a triadic brain structure. If learning is the process of adapting to a constantly changing environment and learning styles are, among other things, the typical way for students to adapt to and live in their environment, the way they use their brain functions will define their style of thinking and learning. The research seeks to help software engineering students develop their brain potential in moving towards a solid and holistic education that will facilitate a successful transition into working life.

    Keywords: triadic brain, logical, creative, and operational skills, curriculum, software engineering

    How to Cite

    [1]
    P. Posso R., H. . Cuesta Dávila, and L. A. Plazas Gómez, “Curriculum Proposal for a Degree in Software Engineering at the Fundacion Universitaria Inpahu”, ing. Solidar, vol. 9, no. 16, pp. 141–151, Apr. 2014, doi: 10.16925/in.v9i16.538.

    W. de Gregori, Construccion Familiar y Escolar de los 3 Cerebros, Bogota: Editorial Kimpres, 2002, pp. 34‑37.

    ACIS, CaracterizaciÓn de la ingenieria de sistemas y programas afines en Colombia, Bogotá: Asociación Colombiana de Ingenieros de Sistemas, 2006.

    A. Salvia. “Crisis del empleo y nueva marginalidad en tiempos de cambio social. Genesis de una catástrofe anunciada”, en Revista Instituto de estudios y formación central de los trabajadores. Argumentos, No. 4, iifcs, Instituto de Investigaciones Gino Germani, Facultad de Ciencias Sociales, UBA, Buenos Aires, 2004.

    M. A. Velandia. Estrategias para construir la convivencia solidaria en el aula universitaria, Bogotá: Editorial Universidad Cooperativa de Colombia, 2006.

    IEEE cs. Proyecto swebok. iso/iec tr, 2011. [En linea].Disponible en: http://www.idg.es/computerworld/articulo.asp?id=

    M. A. Zabalza, “El Practicum y los Centros de Desarrollo Profesional”, en AA.VV., Evaluación de experiencias y tendencias en la formación del profesorado, Bilbao: ice-Universidad Deusto, 1996, p. 266.

    G. Aguirre y J. M. Calama, “Una nueva enseñanza universitaria para las profesiones técnicas”, En II Jornadas Nacionales de InnovaciÓn en las EnseÑanzas de las Ingenierias. Comunicaciones. Vol. 2, ice, Universidad Politecnica de Madrid, pp. 1101‑1105, 1997.

    J. L. Mate Hernández, “Utilización de las nuevas tecnologias en la formación”, en I Encuentro Iberoamericano de Directivos en las Enseñanzas de Ingenieria, Ponencias, ice de la Universidad Politecnica de Madrid, pp. 119‑127, 1999.150 Educación en Ingeniería Ingeniería Solidaria / Volumen 9, Número 16 / enero - diciembre 2013

    J. M. Montes Villalon, “Tecnología y educación”, en Aparicio y González, Tecnologia y sociedad, ice‑Universidad Politecnica de Madrid, pp. 124‑153, 1991.

    J. J. Espriu. Continuous Education for Engineers in Front of New Challenges and Old Problems. Proceedings of World Congress of Engineering Educators and Industry Leaders, Vol. 1, Paris: Unesco, pp. 21‑26, Jul., 1996.

    Conocer y Proyectar. Informe de Investigación de Mercados. Necesidades y expectativas de Empresarios. Bogotá, Sep., 2009.

    M. A. Velandia. Competencias sociemocionales. Alicante (España). Universidad Cooperativa de Colombia, Maestría en Educación, Módulo de Educación para la Convivencia, 2011. [En linea]. Disponible en: http://es.scribd.com/doc/55938904/Competencias-Socioemocionales

    C. Velandia. Metodología interdisciplinaria centrada en equipos de aprendizaje micea, Bogota; Universidad Cooperativa de Colombia, 2005.

    R. Hernández, C. Fernández, y P. Baptista, Metodología de la investigación, 5. Ed., México: McGraw‑Hill, 2010.

    P. Morales, Estadística aplicada a las ciencias sociales. Tamaño necesario de la muestra, Dic., 2012. [En linea].Disponible en:http://www.upcomillas.es/personal/peter/investigacion/Tama%F1oMuestra.pdf

    MÉTRICAS
    ARTICLE VIEWS: 692
    PDF VIEWS: 1332
    Metrics
    Metrics Loading ...
    https://plu.mx/plum/a/?doi=10.16925/in.v9i16.538