DOI: https://doi.org/10.16925/in.v9i16.538

Curriculum Proposal for a Degree in Software Engineering at the Fundacion Universitaria Inpahu

Patricia Posso R., Heiver Cuesta Dávila, Luis Alexis Plazas Gómez

Abstract


This paper presents the results of the research study titled  “Restructuring the curriculum for a software engineering degree at Inpahu University” (2011), which presented an education plan based on development of logical, creative and operational skills in tandem with intellectual, technical and technological abilities. Accordingly, it was proposed that this plan incorporate the three-brain model of De Gregori  which posits a triadic brain structure. If learning is the process of adapting to a constantly changing environment and learning styles are, among other things, the typical way for students to adapt to and live in their environment, the way they use their brain functions will define their style of thinking and learning. The research seeks to help software engineering students develop their brain potential in moving towards a solid and holistic education that will facilitate a successful transition into working life.


Keywords


triadic brain; logical; creative; and operational skills; curriculum; software engineering;

References


W. de Gregori, Construccion Familiar y Escolar de los 3 Cerebros, Bogota: Editorial Kimpres, 2002, pp. 34‑37.

ACIS, CaracterizaciÓn de la ingenieria de sistemas y programas afines en Colombia, Bogotá: Asociación Colombiana de Ingenieros de Sistemas, 2006.

A. Salvia. “Crisis del empleo y nueva marginalidad en tiempos de cambio social. Genesis de una catástrofe anunciada”, en Revista Instituto de estudios y formación

central de los trabajadores. Argumentos, No. 4, iifcs, Instituto de Investigaciones Gino Germani, Facultad de Ciencias Sociales, UBA, Buenos Aires, 2004.

M. A. Velandia. Estrategias para construir la convivencia solidaria en el aula universitaria, Bogotá: Editorial Universidad Cooperativa de Colombia, 2006.

IEEE cs. Proyecto swebok. iso/iec tr, 2011. [En linea].Disponible en: http://www.idg.es/computerworld/articulo.asp?id=

M. A. Zabalza, “El Practicum y los Centros de Desarrollo Profesional”, en AA.VV., Evaluacion de experiencias y tendencias en la formacion del profesorado, Bilbao: ice-Universidad Deusto, 1996, p. 266.

G. Aguirre y J. M. Calama, “Una nueva enseñanza universitaria para las profesiones técnicas”, En II Jornadas Nacionales de InnovaciÓn en las EnseÑanzas de las Ingenierias. Comunicaciones. Vol. 2, ice, Universidad Politecnica de Madrid, pp. 1101‑1105, 1997.

J. L. Mate Hernández, “Utilización de las nuevas tecnologias en la formación”, en I Encuentro Iberoamericano de Directivos en las Enseñanzas de Ingenieria, Ponencias, ice de la Universidad Politecnica de Madrid, pp. 119‑127, 1999.150 Educación en Ingeniería Ingeniería Solidaria / Volumen 9, Número 16 / enero - diciembre 2013

J. M. Montes Villalon, “Tecnología y educación”, en Aparicio y González, Tecnologia y sociedad, ice‑Universidad Politecnica de Madrid, pp. 124‑153, 1991.

J. J. Espriu. Continuous Education for Engineers in Front of New Challenges and Old Problems. Proceedings of World Congress of Engineering Educators and Industry

Leaders, Vol. 1, Paris: Unesco, pp. 21‑26, Jul., 1996.

Conocer y Proyectar. Informe de Investigación de Mercados. Necesidades y expectativas de Empresarios. Bogotá, Sep., 2009.

M. A. Velandia. Competencias sociemocionales. Alicante (Espana). Universidad Cooperativa de Colombia, Maestria en Educación, Módulo de Educación para la Convivencia, 2011. [En linea]. Disponible en: http://es.scribd.com/doc/55938904/Competencias-Socioemocionales

C. Velandia. Metodologia interdisciplinaria centrada en equipos de aprendizaje micea, Bogota; Universidad Cooperativa de Colombia, 2005.

R. Hernández, C. Fernández, y P. Baptista, Metodologia de la investigación, 5. Ed., México: McGraw‑Hill, 2010.

P. Morales, Estadistica aplicada a las ciencias sociales.Tamano necesario de la muestra, Dic., 2012. [En linea].Disponible en:http://www.upcomillas.es/personal/peter/investigacion/Tama%F1oMuestra.pdf


comments powered by Disqus

Article Metrics

Metrics Loading ...

Metrics powered by PLOS ALM


Revista indexada en:

----

Contacto

Línea gratuita nacional

01 8000 420101

Dirección

Facultad de Ingeniería
Avenida Caracas no. 37-15 
Bogotá, D.C.

Teléfono

(57) (1) 3323565

(57) 3004956353

Revista en OJS implementada por Biteca Ltda.