Importance Of Nonverbal Communication In Teaching
Universidad Cooperativa de Colombia
Licenciada en Lingüística y Literatura. MSc en Lingüística. Profesora tiempo completo de la Universidad Cooperativa de Colombia.
email: gloriajeanette35@gmail.com
Artavia, J. (2005), “Interacciones personales entre docentes y estudiantes en el proceso de ensenanza y
aprendizaje” [en línea], disponible en: http://redalyc.uaemex.mx/redalyc/html/447/44750208/44750208.
html, recuperado: 20 de mayo del 2010.
Bateson, G. (1984), Comunicación: la matriz social de la psiquiatría, Barcelona, Paidos.
Birdwhistell, R. (1979), El lenguaje de la expresión corporal, Barcelona, Gili.
Cárdenas González, V. G., Pérez Ramos, M. (2009), “Habilidades sociales y habilidades docentes” [en
línea], disponible en:http://www.unidad094.upn.mx/revista/52/07.html, recuperado: 25 de abril del 2010.
Cruz, M. y Huelva Díaz (2003), “De lo que dicen las miradas”. Revista Comunicar, pp. 188-194
[en línea], disponible en: http://redalyc.uaemex.mx/pdf/158/15802028.pdf, recuperado: 1° de abril del
Cuadrado, I. (1992), Implicaciones didácticas de la comunicación no verbal en el aula, Salamanca, Universidad
de Extramadura.
Darwin, C. (1984), La expresión de las emociones en los animales y el hombre, Madrid, Alianza Editorial.
Davis, F. (2000), La comunicación no verbal, Madrid, Alianza Editorial.
Domínguez, M. (2010), “La comunicación no verbal como herramienta fundamental en los discursos orales
de los profesores” [en línea], disponible en: http://www.encuentroeducativo.com/revista/wp-content/
uploads/numero-5-de-ee.pdf#page=31, recuperado: 28 de mayo del 2010.
Efron, D. (1970), Gesto, raza y cultura, Buenos Aires, Nueva Visión.
Eibl-Eibesfeldt, I. (1993), Biología del comportamiento humano: manual de etología humana, Madrid, Alianza
Editorial.
Ekman, P. (1999), Cómo detectar mentiras, Barcelona, Paidos.
Extremera, N. y Fernández, P. (2005), “La inteligencia emocional: métodos de evaluación en el aula”
[en línea], disponible en: http://servidor-opsu.tach.ula.ve/profeso/vivas_m/documen/art_ie/la_
inteli_e_m%E9t_evalu__aula.pdf, recuperado: 25 de marzo del 2010.
González, M. (2000), “La profesionalidad del docente universitario desde una perspectiva humanista de la
educación” [en línea], disponible en: http://www.oei.es/valores2/monografias/monografia03/vivencia01.
htm, recuperado: 29 de abril del 2010.
Hall, E. (2003), La dimensión oculta, Mexico, Siglo XXI. “La guía de buen profesor” (2009) [en línea], disponible
en:http://www.fe.ccoo.es/andalucia/docu/p5sd6267.pdf, recuperado: 29 de marzo del 2010.
Lorenz, K. (1993), Consideraciones sobre las conductas animal y humana, Barcelona, Planeta.
Malthus, D. (2008), “Cronémica” [en línea], disponible en:http://www.infomalthusdarwin.com/esp/2008/06/cronemica/, recuperado: 28 de abril del 2010.
Martínez, E. (1999), “El profesor como orientador” [en línea], disponible en: http://www.uhu.es/cine.
educación/didáctica/00973profesor.htm, recuperado: 30 de abril del 2010.
Mehrabian, A. (1981), Silent messages: Implicit communication of emotions and attitudes (Mensajes silenciosos: comunicación implícita de las emociones y actitudes), Belmont, California, Wadsworth.
Morris, D. (1980), El hombre al desnudo, Barcelona, Circulo de lectores.
Parejo, J. (1995), Comunicación no verbal y educación: el cuerpo y la escuela, Barcelona, Paidos.
Poyatos, F. (1994), La comunicación no verbal, Madrid, Itsmo.
Pulido, I. (2009), “Habilidades sociales del docente” [en línea], disponible en: www.csi-csif.es/andalucia/
modules/mod_ense/revista/pdf/Numero_25/INMACULADA_PULIDO_2.pdf, recuperado: 10 de mayo del 2010.
Reyes, M. (2010), La comunicación no verbal como herramienta fundamental en los discursos orales del
profesorado [en línea], disponible en: http://www.encuentroeducativo.com/revista/?p=2335, recuperado:5 de marzo del 2010.
Roca, E. (2005), Cómo mejorar tus habilidades sociales, Valencia, acde.
Copyright (c) 2010 Ingeniaría Solidaria
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Cession of rights and ethical commitment
As the author of the article, I declare that is an original unpublished work exclusively created by me, that it has not been submitted for simultaneous evaluation by another publication and that there is no impediment of any kind for concession of the rights provided for in this contract.
In this sense, I am committed to await the result of the evaluation by the journal Ingeniería Solidaría before considering its submission to another medium; in case the response by that publication is positive, additionally, I am committed to respond for any action involving claims, plagiarism or any other kind of claim that could be made by third parties.
At the same time, as the author or co-author, I declare that I am completely in agreement with the conditions presented in this work and that I cede all patrimonial rights, in other words, regarding reproduction, public communication, distribution, dissemination, transformation, making it available and all forms of exploitation of the work using any medium or procedure, during the term of the legal protection of the work and in every country in the world, to the Universidad Cooperativa de Colombia Press.