Matlab Use For Teaching And Learning Of Linear Equations Solution With Geometric Approach For Engineering
Universidad de Caldas
Matemático de la Universidad del Valle. Especialista en Educacion Matemática de la Universidad del Cauca. Profesor del Departamento de Matematicas de tiempo completo en la Universidad de Caldas.
email: german.rosales@ucaldas.edu.co
Regarding the research work “Use of Matlab for teaching and learning of linear algebra with engineering students from the Universidad de Caldas”, research endorsed by the Vice-rectory of Research from this university, different activities were planned with the purpose of increasing the academic performance and improving linear algebra’s learning (second semester’s engineering subject). To reach this objective, the design and development of an innovative methodology based on laboratory exercises was proposed for each one linear algebra’s topics, by means of mathematical software. The article explains the design of the laboratory “Solution of systems of linear equations using Matlab”.
Astorga de Barcena, A. et ál. “Una forma diferente de evaluar en álgebra lineal” [en línea], disponible en:http://www.google.com.co/search?hl=es&q=investigacion+bajo+rendimiento+en+algebra+lineal&meta=lr%3Dlang_es%7Clang_en, recuperado: septiembre del 2008.
Baez López, D. (2006), Matlab con aplicaciones a la ingeniería física y finanzas, México, Editorial Alfaomega.
Grosman, S. I. (2007), Álgebra lineal, 6.a ed., Mexico,McGraw-Hill.
Kolman, B. (1999), Álgebra lineal con Aplicaciones y Mitla, 6.a ed., Mexico, Prentice Hall, Pearson.
Krasnov, M. y Kiseliov, A. (1990), Curso de matemáticas superiores para ingenieros, Moscu, Editorial Mir.
Montoya Miranda, E. (2004), “Generación de modelos de ensenanza-aprendizaje en el algebra lineal, Primera Fase: Transformaciones Lineales” [en línea], disponible en: http://www.google.com.co/search?hl=es&ei=Lt1USoTcO8zDtwfoy8yaCA&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1&q=dificultades+en+el+ap
rendizaje+del+algebra+lineal&spell=1, recuperado: junio del 2008.
Morales, M. I. (2008), “El aula virtual del álgebra lineal” [en línea], disponible en: http://algebra-lineal.blogspot. com/2008/03/matlab-y-los-archivos-m.html, recuperado: 1 de marzo del 2009.
Nakamura, S. (1997), Análisis numérico y visualización gráfica con Matlab, Mexico, Prentice Hall.
Ortega Pulido, P. (2002), “Una estrategia didáctica para la ensenanza del algebra lineal con el uso del sistema del calculo algebraico derive” [en línea], disponible en: http://www.invenia.es/oai:dialnet.unirioja.
es:ART0000110833, recuperado: 2 de mayo del 2009.
Posso, A. y Uzurriaga,V. “Articulación del Bachillerato con la Universidad. Profesores titulares del Departamento de Matematicas. Universidad Tecnológica de Pereira” [en línea], disponible en: http://www.google.com.co/search?hl=es&ei=bmuhSsfwNY6y8Qap-vHdDw&sa=X&oi=spell&resnum=0&ct=result&cd=1&q=Investigaciones+sobre+mortalidad+en+los+cursos+matematicas+en+las+universidades&spell=1,recuperado: octubre del 2008.
Posso, A. (2005), “Sobre el bajo aprovechamiento en el curso de matemáticas I de la UTP” [en línea],
disponible en: http://redalyc.uaemex.mx/redalyc/pdf/849/84911707030.pdf, recuperado: 10 de junio
del 2008.
Robledo, J. (2003), “Formación matemática en un primer curso de matemáticas” [en línea], disponible en:
http://www.google.com.co/search?hl=es&q=investigacion+bajo+rendimiento+en+algebra+lineal%2Cuniv
alle&meta=lr%3Dlang_es%7Clang_en, recuperado: 10 de mayo del 2008.
Rojo, A. (1973), Álgebra II, Buenos Aires, Editorial El Ateneo.
Rosso Agudelo, A. E. (2005), Sobre el bajo aprovechamiento en el curso de Matemáticas I de la Universidad Tecnológica de Pereira, Pereira, Universidad Tecnologica de Pereira.
Ruiz, L. (2006), “Metodología innovadora para la enseñanza del álgebra” [en línea], disponible en: http://
www.google.com.co/search?source=ig&hl=es&rlz=&q=Ruiz++Liliana%2C+Metodolog%C3%ADa+i
nnovadora+para+la+ense%C3%B1anza+del+algebra%2C+Facultad+de+Ciencias+Exactas+-+Facultad+
de+Ingenier%C3%ADa+Unsa+&btnG=Buscar+con+Google&meta=lr%3D&aq=f&oq=, recuperado:
noviembre del 2008.
Strang, G. (2003), Introduction to Linear Álgebra, 3.a ed.,Cambridge, Wesley.
Copyright (c) 2010 Ingeniaría Solidaria
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Cession of rights and ethical commitment
As the author of the article, I declare that is an original unpublished work exclusively created by me, that it has not been submitted for simultaneous evaluation by another publication and that there is no impediment of any kind for concession of the rights provided for in this contract.
In this sense, I am committed to await the result of the evaluation by the journal Ingeniería Solidaría before considering its submission to another medium; in case the response by that publication is positive, additionally, I am committed to respond for any action involving claims, plagiarism or any other kind of claim that could be made by third parties.
At the same time, as the author or co-author, I declare that I am completely in agreement with the conditions presented in this work and that I cede all patrimonial rights, in other words, regarding reproduction, public communication, distribution, dissemination, transformation, making it available and all forms of exploitation of the work using any medium or procedure, during the term of the legal protection of the work and in every country in the world, to the Universidad Cooperativa de Colombia Press.