The inclusion engineer with STEAM in the educational institution
Universidad Cooperativa de Colombia. Profesor investigador de la facultad de Ingenierías
email: jaimapa@gmail.com
Universidad Cooperativa de Colombia. Profesor investigador de la facultad de Ingenierías
email: Irlesa.sanchez@campusucc.edu.co
Universidad Católica Boliviana “San Pablo”. Coordinador Nacional de Proyectos Especiales.
email: bcespedes@ucb.edu.bo
Introduction: This article is the product of research carried out in an educational institution in the city of Neiva, where young researchers, in their role as inclusion engineers within higher education, work on video game de-sign through Kodu, during the years 2017 to 2019, in a teaching-learning process of Mathematics and Natural Sciences in primary school with the STEAM methodology.Objective: Strengthen skills in mathematical logic, creativity and environment as a basis for future engineering in fifth grade students. Methodology: The research was of a mixed type, using a documentary analysis for performance levels in ma-thematics and natural sciences in fifth grade, an observation protocol for the characterization of the population, and a verification test in the creation of video games. Results: As part of the statistical analysis, significant progress is evidenced in the results obtained during the three years, and in conclusion, it is considered that the STEAM methodology is adequate to work with Kodu as the appropriate programming environment for the development of competence through video game design in the educational process. Conclusion: The young researchers assume the role of inclusion engineer, using the Kodu programming environment with a STEAM learning methodology that integrates Science, Technology, Engineering, Art and Mathematics through the creation of their own video games, with representative bases to start in the world of engineering.
O. Zepeda y G. Villagómez, «Mujeres estudiantes de ingeniería:Una revisión sistemática de Iberoamérica,» Revista Innovaciones Educativas, pp. 161-174, 2021.
P. Dominguez, M. A. Oliveros, M. A. Coronada y B. Valdez, «Retos de ingeniería: enfoque educativo STEM+A en la revolución industrial 4.0,» Innovación Educativa, pp. 15-32, 2019.
J. Cabrera, I. Sánchez y F. Medina, «El ingeniero de inclusión y el lenguaje Scratch en el aprendizaje de la matemática,» Información Tecnológica, pp. 117-124, 2020.
R. Martínez, P. Lacasa y A. Guzmán, «Video Game Narratives: A “Walk-Through” Of Children’s Popular Culture And Formal Education,» Revista Electrónica de Investigación Educativa , pp. 10(1), 1-18, 2008.
L. Solano y L. P. Santacruz, «Videojuegos como herramienta en Educación Primaria: Caso de estudio con eAdventure,» Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, pp. 18, 1-21, 2016.
J. A. Mera, «Análisis del proceso de pruebas de calidad de Software.,» Ingeniería Solidaria, pp. 163-176. http://dx.doi.org/10.16925/in.v12i20.1482, 2016.
S. A. Zabala, J. A. Pérez y H. F. Rodríguez, «Estrategia para el desarrollo de aprendizajes en ingeniería basado en robótica educativa y competitiva: caso Universitaria de Investigación y Desarrollo, UDI.,» Ingeniería Solidaria, pp. 154-159, 2013.
J. L. Ramírez y A. Rubiano, «Mathematical modeling of the direct and inverse kinetics of a handling robot with three degrees of freedom.,» Ingeniería Solidaria, pp. 46-51, 2012.
C. Ríos, D. A. Guerrero y P. O. Ortiz, «Estado del arte de los juegos serios sobre plataforma móvil Android para el aprendizaje del modelado de software,» Ingeniería solidaria, pp. 139-150. doi: https://doi.org/10.16925/in.v13i23.2069, 2017.
C. Roberto, «La programación es un juego de niños (o eso intentan estas 14 propuestas),» 26 12 2014. [En línea]. Available: http://www.bloglenovo.es/la-programacion-es-un-juego-de-ninos-o-eso-intentan-estas-catorce-propuestas/. [Último acceso: 14 12 2016].
M. Garcia Astete, «Videojuegos para apoyar el desarrollo de competencias TIC en,» RED - Revista de Educación a Distancia, nº 44, pp. 1-18, 2014.
C. Vargas , «Creation of video games in natural sciences and the competency to solve problems,» Corporacion Universitaria Lasallista, pp. 66-74, 2015.
M. Unigarro, Un modelo educativo crítico con enfoque de competencias, Bogotá: Universidad Cooperativa de Colombia, 2017.
R. Rosas, M. Nussbaum, P. Cumsille, V. Marianow, M. Correa y P. Flores, «"Beyond Nintendo: Design and assessment of educational video games for first and second grade students",» Computers and Education, vol. 40, nº 1, pp. 71 - 94, 2003.
s. Higgins, «"ICT and teaching for understanding",» Evaluation and Research in Education, vol. 15, nº 3, pp. 164 - 171, 2001.
C. Dondi, B. Edvinsson y M. Moretti, «Why choose a game for improving learning and teaching processes?,» Guidelines for game-based learning, pp. 8-26, 2004.
E. Alvarez, «VideoJuegos Educativos,» 18 7 2018. [En línea]. Available: http://aprende.colombiaaprende.edu.co/es/agenda/noticias/videojuegos-educativos.
B. Caci , G. Chiazzese y A. D’Amico, «Robotic and virtual world programming labs to stimulate reasoning and visual-spatial abilities,» Procedia - Social and Behavioral Sciences, pp. 93, 1493 – 1497, doi:10.1016/j.sbspro.2013.10.070, 12 6 2013.
Tboxplanet, «Introducción a KoduGameLab,» 22 1 2019. [En línea]. Available: https://www.tboxplanet.com/web/aulakodu/guiakodu/files/assets/basic-html/page6.html.
D. Ruggiero y L. Green, «Corrigendum to “Problem solving through digital game design: A quantitative content analysis”,» Computers in Human Behavior, pp. https://doi.org/10.1016/j.chb.2017.11.016, 80, 478-479, 2018.
Microsoft, «Kodu,» 3 2 2016. [En línea]. Available: https://www.microsoft.com/es-co/p/kodu-game-lab/9nv0b9m1vkwr?cid=msft_web_chart&activetab=pivot:overviewtab. [Último acceso: 1 8 2016].
Microsoft, «Kodugamelab,» 2022. [En línea]. Available: https://www.kodugamelab.com/downloads/.
D. El-ca, «Kodu Game Lab,» slideshare, 7 7 2013. [En línea]. Available: https://es.slideshare.net/delsaespinosa/manual-kodu. [Último acceso: 19 Septiembre 2018].
M. V. Sierra, «Turorial1: manejo de herramientas de kodu,» 30 9 2013. [En línea]. Available: https://es.slideshare.net/vicuda13/tutorial-1-manejo-de-herramientas-de-kodu. [Último acceso: 19 Septiembre 2018].
I. I. Sánchez, J. M. Cabrera y J. F. Ortiz, «Copa Kodu Colombia,» 1 5 2018. [En línea]. Available: http://koducolombia.com/.
M. E. Montes, «Los video juegos en el proceso de aprendizaje,» 20 5 2012. [En línea]. Available: https://colombiadigital.net/opinion/columnistas/conexion/item/1914-los-videojuegos-en-el-proceso-de-aprendizaje.html.
A. Bohórquez S., «Recursos didacticos,» 18 5 2015. [En línea]. Available: https://compartirpalabramaestra.org/articulos-informativos/que-es-un-recurso-didactico. [Último acceso: 27 Julio 2018].
I. M. Copi y C. Cohen, Introducción a la LOGICA, México: Limusa, 2017.
S. C. d. B. d. l. República, «Ayudas para el medio ambiente,» 6 9 2015. [En línea]. Available: http://www.banrepcultural.org/blaavirtual/ayudadetareas/ciencias/medio_ambiente.
E. I. C. p. l. E. d. l. E. ICFES, «Informe Nacional - Saber 3°, 5° y 9°,» 2022. [En línea]. Available: https://www2.icfes.gov.co/web/guest/saber-%E2%80%8B3-5-7-9.
C. Vargas, «La creación de videojuegos en ciencias naturales y la competencia para resolver problemas,» Rev. Lasallista Investig. , pp. 12(2), 66-74, 10 Noviembre 2015.
J. L. Eguia, R. S. Contreras y L. Solano, «Videojuegos: conceptos, historia y su potencial como herramientas para la educación,» Revista de investigación, pp. 1-14, 2013.
A. Cuervo y J. Escobar, «Juicio de Expertos,» 2008. [En línea]. Available: http://www.humanas.unal.edu.co/psicometria/files/7113/8574/5708/Articulo3_Juicio_de_expertos_27-36.pdf. [Último acceso: 28 Octubre 2018].
L. Soler y S. Soler, «Usos del coeficiente alfa de Cronbach en el análisis de instrumentos escritos,» Revista Médica Electrónica, pp. 1-5, 2012.
Microsoft, «Most Valuable Professional,» 16 9 2018. [En línea]. Available: https://mvp.microsoft.com/en-us/PublicProfile/5001461?fullName=John%20Ortiz%20Ordo%C3%B1ez.
A. i. Torres Vásquez, «sites.google.com,» 22 Abril 2013. [En línea]. Available: https://sites.google.com/site/herradigedu128/actividad-7.
Copyright (c) 2022 Ingeniería Solidaria

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Cession of rights and ethical commitment
As the author of the article, I declare that is an original unpublished work exclusively created by me, that it has not been submitted for simultaneous evaluation by another publication and that there is no impediment of any kind for concession of the rights provided for in this contract.
In this sense, I am committed to await the result of the evaluation by the journal Ingeniería Solidaría before considering its submission to another medium; in case the response by that publication is positive, additionally, I am committed to respond for any action involving claims, plagiarism or any other kind of claim that could be made by third parties.
At the same time, as the author or co-author, I declare that I am completely in agreement with the conditions presented in this work and that I cede all patrimonial rights, in other words, regarding reproduction, public communication, distribution, dissemination, transformation, making it available and all forms of exploitation of the work using any medium or procedure, during the term of the legal protection of the work and in every country in the world, to the Universidad Cooperativa de Colombia Press.