Transverse Competences Of Teamwork In A Virtual Environment
PhD(c) en Sociedad de la Información y el Conocimiento de la Universitat Oberta de Catalunya (uoc), Magíster en Sociedad de la Información y el Conocimiento Universitat Oberta de Catalunya, Magíster en Dirección Universitaria Universidad de los Andes, Ingeniero de Sistemas Universidad INCCA de Colombia, docente investigador de la Universidad Cooperativa de Colombia
email: jcortes96@gmail.com
This article presents a case study on the transverse competences of the course at Universitat Oberta of Catalunya (UOC) in the fi rst semester of the MyC course 2006-2007. This course is a part of the computer science’s curriculum in this university. The analysis explains how the transverse competences of teamwork have developed in a virtual environment; in the same way, the theories of competences proposed by the Tuning project and the investigations and documents of the TACEV research team about the teamwork in virtual environments are deal with.
Briones, G. (2004), La investigación social y educativa, Bogotá, Edición Convenio Andrés Bello.
Bustamante, G. (2002), El concepto de competencia III. Un caso de recontextualización: las competencias en la educación colombiana, Bogotá, Sociedad Pedagógica Colombia.
Carnoy, M. (2004). Las TIC en la enseñanza: posibilidades y retos. Lección inaugural del curso académico 2004-2005 de la Universidad Obertura de Catalunya, Barcelona.
Castells, M. (2001), La era de la información. Economía,sociedad y cultura “La sociedad red”, vol. 1, México,
Siglo XXI Editores.
-(2005), La era de la información. Economía sociedad y cultura: La sociedad Red, vol. 1, Madrid, Alianza Editorial.
Cordeiro, J. L. (1995), El desafío Latinoamericano y sus cinco grandes retos, Caracas, McGraw-Hill.
Facundo, A. H. (2003), La educación superior virtual en Colombia, Bogotá, Unesco-Iiesalc.
Garrison, D. R. y Anderson, T. (2003), Th e technology of e-learning. E-learning in the 21st century. A Framework for research and practice, Londres, Routiedge Falmer.
Geertz, C. (1987), Descripción densa: hacia una teoría interpretativa de la cultura. La interpretación de las
culturas, Barcelona, Gedisa.
Jiménez, F.; Guitert, M. y Lloret, T. (2003), “El trabajo cooperativo en entornos virtuales: el caso de la asignatura de multimedia y comunicación en la UOC” [en línea], disponible en: www.uoc.edu/in3/grupsrecerca/Comunicacion_TIEC.doc, recuperado: 10 de mayo de 2007.
González, J. y Wagenaar, R. (eds.) (2003), Tuning educational structures in Europe. Final repport. Phase one, Bilbao, Universidad de Deusto.
Guitert, M. y Giménez, F. (2004), El trabajo en equipo en la asignatura multimedia y comunicación en la UOC, Proyecto de investigación grupo Tacev, Barcelona, Ediuoc.
Hammersley, M. y Atkinson, P, (1994). Registrar y organizar la información. Etnografía. Métodos de investigación, Barcelona, Paidós Básica.
Hine, C. (2004), Etnografía virtual, Barcelona, Ediuoc. Johnson, D. W., Johnson, R. T. y Holubec, E. J. (1999),
El aprendizaje cooperativo en el aula, Barcelona, Paidós.
Jones, S. G. (2003), Cibersociedad 2.0, Barcelona, Ediuoc.
Negroponte, N. (1995), Ser Digital, Buenos Aires, Atlántida.
Senge, P. M. et ál. (1995), La quinta disciplina en la práctica: cómo construir una organización inteligente,
Barcelona, Ediciones Granica.
Smith, M. y Kollock, P. (2003), Comunidades en el ciberespacio, Barcelona, Ediuoc.
Taylor S. J. y Bogdan, R. (1987), Introducción a los métodos cualitativos de investigación, Barcelona, Paidós
Básica.
Tobón, S. et ál. (2006), Competencias, calidad y educación superior, Bogotá, Alma Mater, Magisterio.
Woolgar, S. (2005), ¿Sociedad virtual? Tecnología, “cibérbole” realidad, Barcelona: Ediuoc.
Yin, R. K. (1994), Case study research. Design and methods, Sage Publications.
Zañartu, L. M. (2003), “Aprendizaje colaborativo: una nueva forma de diálogo interpersonal y en red” [en
línea], en Contexto Educativo, vol. 5, núm. 28, disponible en: http://contexto-educativo.com.ar/2003/4/
nota-02.htm, recuperado: 3 de mayo de 2007.
Copyright (c) 2009 Ingeniaría Solidaria
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Cession of rights and ethical commitment
As the author of the article, I declare that is an original unpublished work exclusively created by me, that it has not been submitted for simultaneous evaluation by another publication and that there is no impediment of any kind for concession of the rights provided for in this contract.
In this sense, I am committed to await the result of the evaluation by the journal Ingeniería Solidaría before considering its submission to another medium; in case the response by that publication is positive, additionally, I am committed to respond for any action involving claims, plagiarism or any other kind of claim that could be made by third parties.
At the same time, as the author or co-author, I declare that I am completely in agreement with the conditions presented in this work and that I cede all patrimonial rights, in other words, regarding reproduction, public communication, distribution, dissemination, transformation, making it available and all forms of exploitation of the work using any medium or procedure, during the term of the legal protection of the work and in every country in the world, to the Universidad Cooperativa de Colombia Press.