• Investigación

    Transverse Competences Of Teamwork In A Virtual Environment

    Vol. 5 No. 9 (2009)
    Published: 2010-01-15
    Jairo Augusto Cortés Méndez
    Universidad Cooperativa de Colombia

    This article presents a case study on the transverse competences of the course at Universitat Oberta of Catalunya (UOC) in the fi rst semester of the MyC course 2006-2007. This course is a part of the computer science’s curriculum in this university. The analysis explains how the transverse competences of teamwork have developed in a virtual environment; in the same way, the theories of competences proposed by the Tuning project and the investigations and documents of the TACEV research team about the teamwork in virtual environments are deal with.

    Keywords: teamwork, virtual environments, competences, cooperative learning

    How to Cite

    [1]
    J. A. Cortés Méndez, “Transverse Competences Of Teamwork In A Virtual Environment”, ing. Solidar, vol. 5, no. 9, pp. 75–87, Jan. 2010, Accessed: Dec. 05, 2025. [Online]. Available: https://revistas.ucc.edu.co/index.php/in/article/view/468

    Briones, G. (2004), La investigación social y educativa, Bogotá, Edición Convenio Andrés Bello.

    Bustamante, G. (2002), El concepto de competencia III. Un caso de recontextualización: las competencias en la educación colombiana, Bogotá, Sociedad Pedagógica Colombia.

    Carnoy, M. (2004). Las TIC en la enseñanza: posibilidades y retos. Lección inaugural del curso académico 2004-2005 de la Universidad Obertura de Catalunya, Barcelona.

    Castells, M. (2001), La era de la información. Economía,sociedad y cultura “La sociedad red”, vol. 1, México,

    Siglo XXI Editores.

    -(2005), La era de la información. Economía sociedad y cultura: La sociedad Red, vol. 1, Madrid, Alianza Editorial.

    Cordeiro, J. L. (1995), El desafío Latinoamericano y sus cinco grandes retos, Caracas, McGraw-Hill.

    Facundo, A. H. (2003), La educación superior virtual en Colombia, Bogotá, Unesco-Iiesalc.

    Garrison, D. R. y Anderson, T. (2003), Th e technology of e-learning. E-learning in the 21st century. A Framework for research and practice, Londres, Routiedge Falmer.

    Geertz, C. (1987), Descripción densa: hacia una teoría interpretativa de la cultura. La interpretación de las

    culturas, Barcelona, Gedisa.

    Jiménez, F.; Guitert, M. y Lloret, T. (2003), “El trabajo cooperativo en entornos virtuales: el caso de la asignatura de multimedia y comunicación en la UOC” [en línea], disponible en: www.uoc.edu/in3/grupsrecerca/Comunicacion_TIEC.doc, recuperado: 10 de mayo de 2007.

    González, J. y Wagenaar, R. (eds.) (2003), Tuning educational structures in Europe. Final repport. Phase one, Bilbao, Universidad de Deusto.

    Guitert, M. y Giménez, F. (2004), El trabajo en equipo en la asignatura multimedia y comunicación en la UOC, Proyecto de investigación grupo Tacev, Barcelona, Ediuoc.

    Hammersley, M. y Atkinson, P, (1994). Registrar y organizar la información. Etnografía. Métodos de investigación, Barcelona, Paidós Básica.

    Hine, C. (2004), Etnografía virtual, Barcelona, Ediuoc. Johnson, D. W., Johnson, R. T. y Holubec, E. J. (1999),

    El aprendizaje cooperativo en el aula, Barcelona, Paidós.

    Jones, S. G. (2003), Cibersociedad 2.0, Barcelona, Ediuoc.

    Negroponte, N. (1995), Ser Digital, Buenos Aires, Atlántida.

    Senge, P. M. et ál. (1995), La quinta disciplina en la práctica: cómo construir una organización inteligente,

    Barcelona, Ediciones Granica.

    Smith, M. y Kollock, P. (2003), Comunidades en el ciberespacio, Barcelona, Ediuoc.

    Taylor S. J. y Bogdan, R. (1987), Introducción a los métodos cualitativos de investigación, Barcelona, Paidós

    Básica.

    Tobón, S. et ál. (2006), Competencias, calidad y educación superior, Bogotá, Alma Mater, Magisterio.

    Woolgar, S. (2005), ¿Sociedad virtual? Tecnología, “cibérbole” realidad, Barcelona: Ediuoc.

    Yin, R. K. (1994), Case study research. Design and methods, Sage Publications.

    Zañartu, L. M. (2003), “Aprendizaje colaborativo: una nueva forma de diálogo interpersonal y en red” [en

    línea], en Contexto Educativo, vol. 5, núm. 28, disponible en: http://contexto-educativo.com.ar/2003/4/

    nota-02.htm, recuperado: 3 de mayo de 2007.

    MÉTRICAS
    ARTICLE VIEWS: 570
    PDF VIEWS: 238
    Metrics
    Metrics Loading ...