A review of the relation between climate variability and mass removal processes Tunja-Páez case study

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LUIS C. LEGUIZAMÓN-BARRETO
JULY ROJAS

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Review Article

Abstract

This literature review article is a product of the Research Project “Relation Between Climate Variability with Mass Removal Processes. Tunja-Páez case study”, developed in the Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia in the year 2020.


Introduction: This article focuses on the review of research studies and advances made during the last decade regarding the influence of climatic variability on the dynamics of slopes.


Objective: To determine the influence of climatic variability in areas that present slope instability in the Tunja-Páez road corridor located in the department of Boyacá.


Methods: A systematic review of information from books, manuals, reports, guides, and scientific articles on climate change, climate variability, mass removal processes, meteorological variables, and their influence on the resilience and adaptation of infrastructure related to containment and slope drainage projects.


Results: The studies indicate criteria that relate temperature, precipitation and seismic activity with the occurrence of mass movements.


Conclusion: Climatic anomalies in terms of precipitation and temperature has allowed research methodologies using probabilistic models to be developed for estimating the occurrence of said phenomena in future scenarios.


Originality: The presented literature indicates the influence of climatic variability in the resulting mass removal processes as evidenced in studies at the global and national level.


Limitations: This article scientific studies have been compiled that contrast the problems in the stability of slopes of the Tunja-Páez road corridor, without going into the details of these problems.

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[64] Departamento Nacional de Planeación DNP, “Índice Municipal de Riesgos de Desastres Ajustado por Capacidades”, Reporte de julio, pp. 14-27, 2019. [Online]. Available: https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:ZSY2-Hm0_JoJ:https://www.idiger.gov.co/documents/124190/452620/Indice%2Bde%2BRiesgo%2Bajustado%2Bpor%2BCapacidades_DNP%2BCarolina%2BD%25C3%25ADaz.pdf/5e42cc47-a832-4818-91fb-e11b72f3e844+&cd=1&hl=es&ct=clnk&gl=co.

[65] Cámara de Comercio de Tunja, Cámara de Comercio de Duitama, Cámara de Comercio de Sogamoso and Fundación Centro de Desarrollo Tecnológico para la Sostenibilidad y Competitividad Regional, “Boyacá en cifras”, Yopal, Colombia, Tec. ISSN: 2539-150X, Reporte mayo, pp. 144-156, 2019. [Online]. Available: https://ccduitama.org.co/documentos/Observatorio/Boyaca_Cifras_2019-comprimido.pdf.

[66] Servicio Geológico Colombiano SGC and Ministerio de Minas y Energía, “Las amenazas por movimientos en masa en Colombia, una visión a escala 1:100.000”. Bogotá: Servicio Geológico Colombiano SGC, pp. 124-129, 2017. ISBN: 978-958-99528-8-7. [Online]. Available: https://www.researchgate.net/publication/319316051_Las_Amenazas_por_Movimientos_en_Masa_de_Colombia_Una_Vision_a_Escala_1100000.

[67] L. C. Leguizamón Barreto and J. J. Menéndez, “Analysis of Slope Instability Processes Through Comparison of Limit Equilibrium and Finite Element Methods”, Revista Ingeniería Solidaria, vol. 16, no. 1, pp. 1-30, january, 2020. [Online]. doi: doi: https://doi.org/10.16925/2357-6014.2020.01.03.

[68] Instituto Nacional de Vías INVIAS, “Contrato 2127 de 2011 ‘Actualización de los estudios y diseños para el mejoramiento de la carretera Tunja – Ramiriquí – Miraflores – Páez entre el PR 0 y el PR 118, ruta 60 en el Departamento de Boyacá”, 2014.

[69] Instituto Nacional de Vías (INVIAS), “Mapa de carreteras de Boyacá,” 2019. [Online]. Available:https://www.invias.gov.co.

[70] Ministerio de Fomento, “Grupo de trabajo para el análisis de las necesidades de adaptación al cambio climático de la red troncal de infraestructuras de transporte en España”, España, Tec. Septiembre, pp. 24-26, 2013. [Online]. Available: http://www.cedex.es/NR/rdonlyres/6F1C362C-B25F-47AB-8E80-AA57FB8144B7/121124/ACCITInformeFinalSeptiembre2013.pdf.

[71] Asociación Mundial de la Carretera PLARC, “Marco Internacional para la adaptación de la Infraestructura de Carreteras ante el Cambio Climático”. Francia, Tec. 978-2S4060-373-3, pp. 9-37, 2015. [Online]. Available: https://www.piarc.org/es/pedido-de-publicacion/23517-es-Marco%20Internacional%20de%20Adaptaci%C3%B3n%20al%20Cambio%20Clim%C3%A1tico%20para%20la%20Infraestructura%20Vial.

[72] Corporación Andina de Fomento CAF, “Guía de buenas prácticas para la adaptación de carreteras al clima”. América Latina: CAF, pp 71-109, 2018. ISBN: 978-980-422-097-5. [Online]. Available: https://scioteca.caf.com/bitstream/handle/123456789/1221/Gu%c3%ada%20BP%20adaptaci%c3%b3n%20carreteras_CAF.pdf?sequence=1&isAllowed=y.