The Pedagogical Potential of the Integrative Project as a Classroom Strategy : A Case Study in the Industrial Technology Program at the Universidad de Santander (UDES)
Universidad de Santander UDES
Magíster en Desarrollo Sostenible y Medio Ambiente, Coordinadora de Tecnología Industrial/Gestión Industrial
email: william.zamudio@udes.edu.co
Universidad de Santander UDES
Magíster en Administración de Empresas, coordinador de Investigación
email: william.zamudio@udes.edu.co
Universidad de Santander UDES
Magíster en Gestión de la Información, profesora de la Facultad de Ciencias Económicas
email: william.zamudio@udes.edu.co
Universidad de Santander udes
Especialista en Gestión de la Tecnología Educativa, Directora del Centro de Estudios Tecnológicos
email: william.zamudio@udes.edu.co
Introduction: This article summarizes the classroom experiences obtained in the application of “The integrative project as a classroom strategy in Industrial Technology courses”, carried out in the fourth semester of the technological program in 2013 and 2014, at the Universidad de Santander (UDES). The objective of this work, carried out during 2015, is to show that the appropriation and integration of the students’ knowledge is materialized in prototype innovation products and in dissertations focused on entrepreneurship.
Method: In the course of the integrative project, the formative project methodology was used for building the student’s basic, professional and research skills. The pedagogical experience provides students with the opportunity to participate by proposing innovative ideas as a response to the context problem, as well as by taking advantage of the acquired knowledge and the use of university resources.
Results: Appropriation of the integrative project by the student stimulates his creativity to produce the prototype of his proposal. The set of prototypes is donated to a rural community in Bucaramanga, which strengthens the research-outreach alliance, including the preparation of dissertations.
Conclusions: The strengthening of skills oriented to the know-how allows the student to be trained comprehensively, feeds him with knowledge, allows him to use it (praxis), and positions him in the market with entrepreneurial ability.
H. Etzkowitz, The Triple helix:academy-industry-government innovation in action, Routledge, 2008. Disponible en: https://books.google.com.co/books?id= hs2SAgAAQBAJ&printsec=frontcover&dq=inauthor:%22Henry+Etzkowitz%22&hl=es&sa=X&ved=0ahUKEwjzkYSmxjTAhUK4CYKHZvHCkwQ6AEIJDAA#v=onepage&q&f=false
I. Fernandez, E. Castro, F. Conesa & A. Gutierrez, “Las relaciones universidad-empresa: entre la transferencia de resultados y el aprendizaje regional”, Revista Espacios, vol. 21, 2000. Disponible en: http://www.revistaespacios.com/ a00v21n02/60002102.html
Planeación UDES, Plan de Desarrollo de la Universidad de Santander 2013-2018, Bucaramanga, Colombia, 2013. Dispoinble en: http://www.udes.edu.co/images/ la_universidad/documentos/Plan-de-Desarrollo_2013-2018.pdf
UDES, Proyecto Educativo Instituciona, Bucaramanga, Colombia, 2014. Disponible en: http://www.udes.edu.co/images/la_universidad/documentos/PEI_MARZO_ 21_DE_ 2014.pdf
S. Tobón, “Conferencia: El modelo de competencias en las prácticas docentes: Hacia escenarios significativos de vida”, Revista Suma por la Educación, vol. 1, pp. 1-3, 2010, Disponible en: http://academicos.iems.edu.mx/cired/docs/tg/macroacademi aquimica/Competencias%20para%20la%20convivencia_Tobon.pdf
N. M. López-Rodríguez, El proyecto Integrador: Estrategia didáctica para la formación de competencias desde la perspectiva del enfoque socioformativo, 1ª edición, México, Gafra Editores. Disponible en: http://www.cinefop.com/home/index.php? option=com_content&view=article&id=8&Itemid=108
S. Tobón, Formación integral y competencias. Pensamiento complejo, currículo, didáctica y evaluación, 4a edición, Publicaciónes Ecoe Bogotá D. C., 2010. Disponible en: https://es.slideshare.net/mic401/libro-formacionintegralycompetencias-tobn-4ta-ed-40456182
S. Tobón, J. Pimiento & J. García, Secuencias didácticas: aprendizaje y evaluación de competencias, 1a edición, México, Editorial Pearson. Disponible en: https://es.slideshare.net/anedortiz/libro-secuencias-didcticas-de
H. Suárez, H. Soler & N. Gutiérrez, “Los Proyectos Integrados de semestre como estrategia de aprendizaje basado en proyectos, en el Programa de Ingeniería Electromecánica de la Fundación Universidad Autónoma de Colombia”, Encuentro Internacional de Educación en Ingeniería, Cartagena, Colombia, Acofipaper, pp. 3-6. Disponible en: http://www.acofipapers.org/index.php/ei/2014/paper/viewFile/700/256)
A. García-Olalla & M. Poblete Ruiz, Una experiencia de aprendizaje cooperativo entre profesorado en el desarrollo de un proyecto de innovación docente, Páginas personales de la Universidad de Deusto, 2007. Disponible en: http://paginaspersonales.deusto.es/mpoblete2/Comunicacion.JAC.07.htm
J. I. Gómez-Cordonié, Programación didáctica del proyecto integrado Creando empresa, Revista I.E.S., n.o 1, pp. 3- 14, 2015. Disponible en: http://www.universidadla boraldemalaga.es/datos/InfoGeneral/2_Bach_PI_CreandoEmpresas.pdf
J. L. Díaz-Gómez & P. D. López-Ceballos, “Proyectos, Integrados de Aprendizaje para Matemáticas. Nivel Medio Superior y Superior”, en Memorias XV Semanas de la Universidad de Sonora, pp. 34-38, 2005. Disponible en: https://www.academia.edu/ 1050528/Proyectos_Integrados_de_Aprendizaje_para_Matem%C3%A1ticas?
W. Filho Leal, C. Shiel & A. Paco, “Implementing and operationalising integrative approaches to sustainability in higer education: the role of Project-oriented learning”, Journal of Cleaner Production, vol. 133, pp. 126-135. Disponible en: www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0959652616305431
N. Duta & O. Martínez-Rivera, “Between theory and practice: the importance of ICT in Higer Education as a tool for collaborative learning”, Procedia-Social and Behavioral Sciences, vol. 180, pp. 1466-1473, 2014. Disponible en: http://ac.els-cdn.com/S1877042815016407/1-s2.0-S1877042815016407-main.pdf?_tid=71b68522-55ca-11e6-a046 00000aab0f6c&acdnat=1469824046_7f697d033dfec85fd15d 69f1d85a 103f
D. M. Parra-Pineda, Manual de estrategias de enseñanza/aprendizaje, SENA, Regional Antioquia, 1a edición. Disponible en: https://www.google.com.mx/url?sa=t&r ct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwi9tJvM8OHMAhVW22MKHZn1D3UQFggaMAA&url=https%3A%2F%2Fhistoria1imagen.files.wordpress.com%2F2015%2F06%2F5-manual-de-estrategias-deensec3b1anzaaprendizaje.p df&usg=AFQjCNGrWDma88hFtzq5IY9rmWZXAqeaJA&sig2=AqbWfI67KpSXMrUUKqyteA&bvm=bv.122129774,d.cWw
C. Revelo & V. Rivas, “El proyecto integrador como investigación en el aula,” I Congreso Latinoamericano de Enseñanza en Diseño, Universidad de Palermo, 2008. Disponible en: https://www.google.com.mx/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web &cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiky3X8OHMAhUKx2MKHU4pDK0QFggaMAA&url=http%3A%2F%2Fwww.palermo.edu%2Fdyc%2Fcongresolatino%2Fpdf%2FRevelo.pdf&usg=AFQjCNFL0XujswyS7_9yfkaAjNNfXRcuzg&sig2=NQqjjl5rEawQQCkvGwFgXQ&bvm=bv.122129774,d.cWw
Cámara de Comercio de Bogotá, “El Docente como Promotor y Formador de Emprendimiento-Guía Básica”, Cámara de Comercio de Bogotá, 2009. Disponible en: http://www.empresario.com.co/recursos/be/portalninos/contenido/doc1eldocentecomopromotoryformadordelemprendimiento.pdf
H. A. Castillo, “Estado del arte en la enseñanza del emprendimiento”, INTEC-Chile, 1999. Disponible en: http://recursos.ccb.org.co/bogotaemprende/portalninos/contenido/ doc2estadodelarteenlaensenanzadelemprendimiento.pdf
Universitaria Virtual Internacional, Proyecto Integrador, Bogotá D. C., Universitaria Virtual Internacional, 2013. Disponible en: http://www.uvirtual.edu.co/ Documents/Documentos-institucionales/Metodologia-Desarrollar-Actividad-Academica-Entornos-Virtuales-Aprendizaje.pdf
E. Urbina-Miranda, La Industria automotriz en Sonora: un análisis bajo el enfoque del sistema regional de innovación, Universidad de Sonora México, 2005. Disponible en: http://tesis.uson.mx/digital/tesis/docs/19264/Introducci%C3%B3n.pdf
oecd, A Guiding Framework for Entrepreneurial Universities. European Comission y oecd, 2012. Disponible en: https://www.oecd.org/site/cfecpr/EC-OECD%20Entrepreneurial%20Universities%20Framework.pdf
T. Gómez, heinnovate ¿Cómo medir el nivel de Em-prendimiento de una Universidad?, inaecu. 2014. Disponible en: http://www.inaecu.com/heinnova-te-como-de-emprendedora-es-una-universidad/
R. L. Amaya, M. P., Díaz, M. Y. García y M. M. Zapata, Ekoentapes un Enchape a Base de Materiales Reciclados para el Revestimiento de Muros en el Área de Acabados del sector de la Construcción, Trabajo de Grado, Universidad de Santander udes, Bucaramanga, 2013. Disponible en: http://www.udes.edu.co/programas-tecnologicos/gestion-industrial/715-proyecto-integrador.html
R. J. Hurtado, B. R. Vilá y B. S. Vanesa, “La investigación formativa como metodolgía de aprendizaje en la mejora de competencia transversales”, Procedia-So-cial and Behavioral Sciences, vol. 196, pp. 117-182, 2014. Disponible en: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042815040239
J. Roca, M. Reguant y O. Canet, (2015). Aprendizaje basado en problemas, estudio de casos y metodología tradicional: una experiencia concreta en el grado en enfermería. Procedia - Social and Behavioral Sciences. vol. 196, pp. 163-170. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/282556329_Aprendi-zaje_Basado_en_Problemas_Estudio_de_Casos_y_Metodologia_Tradicional_Una_Experiencia_Con-creta_en_el_Grado_en_Enfermeria-
C. J. Severiche y F. C. Pacheco, Plan de negocios para la producción y comercialización de ladrillos ecológicos-ecoladrillo, Trabajo de grado, Universidad de Santander udes, Bucaramanga, 2015. Disponible en: http://www.udes.edu.co/images/programas/tec_ges-tion_industrial/plan_de_negicos_para_la_produc-cion_de_ladrillos.pdf
B. C. Ortega, “Tecnologías de la información y la comunicación para la innovación educativa”, Per-files Educativos del Instituto de Investigaciones de la Universidad y la Educación, vol. XXXVI, n.° 144, pp. 214-218, 2014. Disponible en: http://www.redalyc.org/pdf/132/13230751014.pdf
P. M. Martín, G. E. Díaz y D. Barrio, “Metodología docente y evaluación por competencias: una experiencia en la materia Dirección de Producción”, Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa, n.° 18, pp. 237-247, 2012. Disponible en: http://www.redalyc.org/ html/2741/274124906007/
C. L. Urbina, “Donarán utensilios amigables con el medio ambiente en Bucaramanga”, Vanguardia.com, 22 mayo 2015. Disponible en: http://m.vanguardia.com/area-metropolitana/bucaramanga/312554-do-naran-utensilios-amigables-con-el-medio-ambien-te-en-bucarama
Copyright (c) 2017 Ingeniaría Solidaria
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Cession of rights and ethical commitment
As the author of the article, I declare that is an original unpublished work exclusively created by me, that it has not been submitted for simultaneous evaluation by another publication and that there is no impediment of any kind for concession of the rights provided for in this contract.
In this sense, I am committed to await the result of the evaluation by the journal Ingeniería Solidaría before considering its submission to another medium; in case the response by that publication is positive, additionally, I am committed to respond for any action involving claims, plagiarism or any other kind of claim that could be made by third parties.
At the same time, as the author or co-author, I declare that I am completely in agreement with the conditions presented in this work and that I cede all patrimonial rights, in other words, regarding reproduction, public communication, distribution, dissemination, transformation, making it available and all forms of exploitation of the work using any medium or procedure, during the term of the legal protection of the work and in every country in the world, to the Universidad Cooperativa de Colombia Press.