• Investigación

    Design of a pneumatic system for the development of skills among aeronautics maintenance technology students

    Vol. 12 No. 20 (2016)
    Published: 2016-10-01
    Jorge Luis Calderón Pérez
    Policía Nacional de Colombia
    Oliver Cruz Rico
    Policía Nacional de Colombia
    Darwin Ospina Martínez
    Policía Nacional de Colombia

    Introduction: This article is the result of the “Design and installation of a pneumatic system for Aeronautics Maintenance Technology students’ instruction (TMA)”. The research was conducted during 2014 and 2015 by the Police Aviation School research group (esavi), attached to the National Directorate of Schools (DINAE).

    Methodology: design and construction of a lab with a pneumatic system for handling aviation materials and structures by the Aeronautics Maintenance Technology students. The pneumatic network in galvanized steel was used with a first generation Quincy compressor that the National Police has in the hangar of Mariquita, Colombia. For the construction and installation, laws that analyzed the behavior of gases applied in the installation of the existing pneumatic network had to be studied.

    Results: the pneumatic system was installed as a teaching tool in order to improve the skills of knowledge to students. The pneumatic system created maintained constant pressure between 90-100 psi at the six work points adapted in the pneumatic system required for the operation of the tools used in the aviation field.

    Conclusions: the classroom designed allowed simulating actual working conditions to ensure that students gain the skills for future job performance

    Keywords: aeronautics, classroom practice, design, maintenance, pneumatic system

    How to Cite

    [1]
    J. L. Calderón Pérez, O. Cruz Rico, and D. Ospina Martínez, “Design of a pneumatic system for the development of skills among aeronautics maintenance technology students”, ing. Solidar, vol. 12, no. 20, pp. 121–131, Oct. 2016, doi: 10.16925/in.v12i20.1481.

    G. A. Rodríguez y J. E. Torres, “Modelo de enseñan-za de neumática y automatización para ingenieros”, en 7th laccei Latin American and Caribbean Con-ference for Engineering and Technology. Energy and Technology for the Americas: Education, Innovation, Technology and Practice, San Cristóbal, Venezuela, junio 2-5, 2009, pp. 1-7 [en línea]. Disponible en: http://www.laccei.org/LACCEI2009-Venezuela/p164.pdf

    D. A. Cabrera Carpio, “Diseño y construcción de un módulo didáctico para el marcado de piezas en serie que permita mejorar la enseñanza aprendizaje en el área de neumática y control” Proyecto para optar al título de Tecnólogo Electromecánico, Es-cuela de Formación de Tecnólogos, Escuela Poli-técnica Nacional, Quito, Ecuador, mayo 2009 [en línea]. Disponible en: http://bibdigital.epn.edu.ec/bitstream/15000/1505/1/CD-2167.pdf

    Universidad Distrital Francisco José de Caldas, “Cede Tecnológica”, Universidad Distrital Francisco José de Caldas, 2015 [en línea]. Disponible en: http://www.udistrital.edu.co:8080/en/web/laboratorio-mecanica/

    A. F. Tovar Rivera, “Automatización y control de actuadores neumáticos para mini-marcos del Labora-torio de estructuras”, Proyecto de investigación para optar al título de Ingeniero en Mecatrónica, Facultad de Ingeniera, Universidad Militar Nueva Grana-da, 2013 [en línea]. Disponible en: http://repository.unimilitar.edu.co/bitstream/10654/10886/1/IN-FORME%20INVESTIGACION%20FINAL.pdf

    I. M. Camargo Escobar y C. Pardo-Adames, “Competencias docentes de profesores de pregrado: diseño y validación de un instrumento de evaluación”, Universitas Psychologica, vol. 7, n.º 2, pp. 441-455, mayo-agosto 2008 [en línea]. Disponible en: http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/ar-ticle/download/441/253

    Fuerza Aérea Colombiana, “Modelo pedagógico del sistema educativo de la Fuerza Aérea Colombiana”, Fuerzas Militares de Colombia, Fuerza Aérea Colombiana, Manual Disposición 01/2014, FAC 6-02, 22 enero 2014 [en línea]. Disponible en: https://www.emavi.edu.co/sites/default/files/modelo_pe-dagogico_0.pdf

    P. L. Ringegni, “Sistemas neumáticos y sus aplicaciones en aeronáutica”, 2000 [en línea].Disponible en: http://es.scribd.com/doc/206303389/Sistema-Neumaticos

    Zamora, Gran Enciclopedia Estudiantil Zamora. Bogotá, D. C., Colombia: Zamora Editores ltda, 2003.

    Prolibros, Pedagógico universal. Bogotá, D. C., Colombia: Prolibros ltda, 1999, p. 530.

    F. Barradas Solas, P. Valera Arroyo y M. C. Vidal Fernández, Física y Química 1. Madrid, España: 2008, p. 384. [en línea]. Disponible en:

    https://fisi-cayquimicaiesmoraima.wikispaces.com/file/view/Solucionario+Libro+Santillana.pdf

    A. Garritz y J. A. Chamizo. Tú y la química. México, D. F., México: Pearson Educación de México, 2001, p. 75.

    Tecnun, “Laboratorio de Neumática y Oleohidrauli-ca . Práctica 3: cálculo en instalaciones neumáticas” [en línea]. Disponible en: http://www4.tecnun.es/asignaturas/neumatica/Practica%20Neumatica_Sol.pdf

    Instalaciones Para Siempre [ips], “Dossier técnico ips fusión”, sept. 2005, [en línea]. Disponible en: http://www.profesormolina.com.ar/mismaterias/instalaciones/manuales/dossier_tecnico_ipsfusion.pdf

    Blue Ocean International [uk] Group, “Sistemas de tubería polipropileno random ppr. Catálogo técnico No. 3”, enero 2010 [en línea]. Disponible en: http://dicol.com.co/wp-content/uploads/2016/08/Manual-T%C3%A9cnico-Blue-Ocean.pdf

    C. Restrepo y L. Parra, “Sistema uniforme de calificación de vuelo”, San Sebastián de Mariquita, 2013.

    MÉTRICAS
    ARTICLE VIEWS: 1703
    PDF VIEWS: 2880
    Metrics
    Metrics Loading ...
    https://plu.mx/plum/a/?doi=10.16925/in.v12i20.1481