The primacy of reality in public labor contracts
![Ver Biografía](https://revistas.ucc.edu.co/plugins/themes/temaojsucc/img/Bi.png)
Universidad Cooperativa de Colombia
Abogado de la Universidad Libre de Colombia, Bogotá. Magíster en Dirección y Gestión de Empresas Internacionales de la Universidad Autónoma de Barcelona, España. Especialista en Derecho Tributario Internacional de la Universidad de Barcelona, España. Actualmente docente de tiempo completo de la Universidad Cooperativa de Colombia, sede Villavicencio.
email: juan.orjuela@ucc.edu.co
![Ver Biografía](https://revistas.ucc.edu.co/plugins/themes/temaojsucc/img/Bi.png)
Universidad Cooperativa de Colombia
Abogado de la Universidad Cooperativa de Colombia, sede Villavicencio. Licenciado en Matemáticas de la Universidad Cooperativa de Colombia, sede Villavicencio. Especialista en Derecho Laboral y Seguridad Social de la Universidad Libre, sede Bogotá. Licenciado en Ciencias Religiosas y Ética de la Universidad Juan de Castellanos. Especialista en Administración de la Informática Educativa de la Universidad de Santander, Bucaramanga. Docente de Básica Secundaria y Media en el Magisterio. Docente de tiempo completo de la Universidad Cooperativa de Colombia, sede Villavicencio. Actualmente docente en educación básica a nivel público.
email: manuel.moreno@ucc.edu.co
The Political Constitution of Colombia provides that labor is a fundamental right of the people, but unfortunately in our country this has diverted from reality. First, because of the way in which the different modalities of service provision contracts have been generalized, due to the way in which these have become the most effective way to avoid labor stability, social benefits and social security, through deliberate attempts to simulate a social status different from the actual one, working to avoid the obligations mandated by Law.
Consejo de Estado, Sección Segunda, Subsección B, sentencia de fecha 29 de septiembre del 2005, radicación Nro. 68001-23-15-000-1998-01445-01, referencia Nro. 02990-05, actor: Mónica María Herrera Vega, demandado: Municipio de Floridablanca, C.P.: Dr. Tarsicio Cáceres Toro.
Consejo de Estado: Sala de lo Contencioso Administrativo, Sección Segunda, Subsección B. Consejero ponente: Gerardo Arenas Monsalve. Bogotá, 1 de julio del 2009. Radicación número: 47001-23-31-000-2000-00147-01(1106-08).
Consejo de Estado: Sala de lo Contencioso Administrativo, Sección Segunda, Subsección B. Consejero ponente: Jesús María Lemos Bustamante. Bogotá, 15 de junio del 2006. Radicación número: 08001-23-31-000-1996-10553- 01(2603-05).
Consejo de Estado: Sala de lo Contencioso Administrativo, Sección Segunda, Subsección B. Consejero ponente: Bertha Lucía Ramírez de Páez. Bogotá, 13 de marzo del 2008. Radicación número: 85001-23-31-000-2003-00471-01(0087-07)
Consejo de Estado: Sala de lo Contencioso Administrativo, Sección Segunda, Subsección B. Consejero ponente: Bertha Lucía Ramírez de Páez. Bogotá, 19 de febrero del 2009. Radicación número: 73001-23-31-000-2000-03449-01(3074-05).
Constitución Política de Colombia 1991. Artículo 125, sobre la carrera administrativa.
Constitución Política de Colombia 1991. Título II. Capítulo I: De los derechos fundamentales. Derecho al Trabajo. Artículo 25.
Constitución Política de Colombia. Artículos 122 al 131: Capítulo II: De la función Pública.
Corte Constitucional. Sentencia C-154 de 1997. Magistrado Ponente: Dr. Hernando Herrera Vergara. Santa Fe de Bogotá. 19 de marzo de 1997.
Corte Constitucional. Sentencia T-026 de 2001. Magistrado Ponente: Dr. José Gregorio Hernández Galindo. Bogotá. 18 de enero de 2001.
http://www.policia.gov.co/portal/page/portal/institucion/Organizacion/Organigrama/Estructura. (4 de marzo de 2011).
Ley 80 de 1993. Estatuto General de Contratación de la administración pública colombiana. Artículo 32: el contrato de prestación de servicios.
Every single author of the articles has to declare that is an original unpublished work exclusively created by them, that it has not been submitted for simultaneous evaluation by another publication and that there is no impediment of any kind for concession of the rights provided for in the contract.
In this sense, the authors committed to await the result of the evaluation by the journal DIXI before considering its submission to another medium; in case the response by that publication is positive, additionally, the authors committed to respond for any action involving claims, plagiarism or any other kind of claim that could be made by third parties.
At the same time, the authors have to declare that they are completely in agreement with the conditions presented in their work and that they cede all patrimonial rights. These rights involve reproduction, public communication, distribution, dissemination, transformation, making it available and all forms of exploitation of the work using any medium or procedure, during the term of the legal protection of the work and in every country in the world, to the Universidad Cooperativa de Colombia Press.