• Artículos originales

    De la retroalimentación al seguimiento en el tercer turno de las secuencias irf

    Vol. 18 Núm. 33 (2016)
    Publicado: 2016-07-28

    Un desafío para promover la interacción genuina en las clases efl

    Laura Margarita Pinzón Jácome
    Carlos Augusto Lozano Jaimes
    Laura Cristina Dueñas Angulo
    Introducción: en este artículo presentamos un análisis de los patrones de interacción maestro-alumno en las clases de inglés como lengua extranjera (efl por sus siglas en inglés) de una universidad privada colombiana. 
     
    Metodología: este análisis se realizó durante un estudio de caso cualitativo en el que se efectuaron 36 observaciones de clase. Los datos obtenidos se codificaron y categorizaron con la ayuda del software Nvivo10.
     
    Resultados: la interacción maestro-alumno fue el tipo más común de intercambio en el aula, siendo la secuencia de tres pasos,comúnmente conocida como irf por sus siglas en inglés, la forma reinante. En un intercambio irf el maestro (I) inicia la interacción, el estudiante (R) responde y el maestro proporciona (F) retroalimentación (feedback). El tercer paso de los intercambios irf apenas se utilizó de forma escasa para hacer seguimiento a las respuestas de los estudiantes. Adicionalmente, presentamos las implicaciones de utilizar el tercer paso tanto para retroalimentación como para seguimiento.
     
    Conclusiones: dado el análisis realizado, los autores concluyen que los profesores deberían utilizar el tercer paso para hacer seguimiento si el objetivo es promover una genuina interacción lingüística y comprometer a los estudiantes en una comunicación significativa
    Palabras clave: retroalimentación, seguimiento, interacción, irf

    Cómo citar

    Pinzón Jácome, L. M., Lozano Jaimes, C. A., & Dueñas Angulo, L. C. (2016). De la retroalimentación al seguimiento en el tercer turno de las secuencias irf: Un desafío para promover la interacción genuina en las clases efl. Rastros Rostros, 18(33). https://doi.org/10.16925/ra.v18i33.1846

    Allwright, Robert. “The importance of interaction in class-room language learning.” Applied linguistics, vol. 5, 1984, pp. 156-171.

    Baynham, Mike. “Agency and contingency in the language learning of refugees and asylum seekers.” Linguistics and Education: An International Research Journal, vol. 17, 2006, pp. 24-39, doi:10.1016/j.linged.2006.08.008. Accessed 1 Sep. 2016.

    Behnam, Biook, and Yassamin Pouriran. “Classroom dis-course: analyzing teacher/learner interactions in Iranian efl task-based classrooms.” Porta Linguarum, vol. 12, 2009, pp. 117-132, http://www.ugr.es/~portalin/articulos/PL_numero12/8%20Biook%20Behnam.pdf. Accessed 1 Sep. 2016.

    Brown, Douglas. Teaching by Principles: an interactive approach to language pedagogy. 3rd ed., Pearson, 2007.

    Candela, Antonia. “Students’ power in classroom discourse.” Linguistics and education, vol. 10, 1998, pp. 139-163.

    Creswell, John. Qualitative inquiry and research design: Choosing among five traditions. 2nd ed., Sage, 2007.

    Ellis, Rod. Understanding second language acquisition. Oxford UP, 1985.

    --. The study of second language acquisition. Oxford UP, 2008.

    Fajardo, Alberto. “Conversation analysis (CA) in primary school classrooms.” how, vol. 15, 2008, pp. 11-27. ht-tps://www.howjournalcolombia.org/index.php/how/article/view/85/83. Accessed 1 Feb. 2017.

    Gass, Susan, and Alison Mackey. “Input, interaction and output: an overview.” aila Review, vol. 19, 2006, pp. 3-17, doi: 10.1075/aila.19.03gas. Accessed 1 Sep. 2016.

    Gündüz, Müge. “Analyzing language classrooms throu-gh classroom interaction.” Journal of human sciences, vol. 11, 2014, pp. 1149-1166, doi: http://dx.doi.org/10.14687/ijhs.v11i2.3044.

    González, Luz Ely, and Nixdey Arias. “Enhancing oral in-teraction in English as a foreing language through task-based learning activities.” Latin American Jour-nal of Content & Language Integrated Learning, vol. 2, 2009, pp. 1-9, http://laclil.unisabana.edu.co/index.php/LACLIL/article/viewFile/laclil.2009.2.2.10/2737. Accessed 1 Feb. 2017.

    Guba, Egon. “Criteria for assessing the trustworthiness of naturalistic enquiries. Educational Communication and Technology.” Educational Communication and Technology, vol. 29, 1981, pp. 75-91, http://www.jstor.org/stable/30219811?origin=JSTOR-pdf&seq=1#pa-ge_scan_tab_contents. Accessed 1 Sep. 2016.

    Hall, Joan, and Meghan Walsh. “Teacher-student interaction and language learning.” Annual Review of Applied Linguistics, vol. 22, 2002, pp. 186-191, http://www.learner.org/workshops/tfl/resources/s2_languagelearning1.pdf. Accessed 1 Sep. 2016.

    Hedge, Tricia. Teaching and learning in the language class-room. Oxford UP, 2000.

    Herazo, José. “Authentic oral interaction in the efl class: What it means, what it does not.” profile Issues in Teachers’ professional Development, vol. 12, 2010, pp. 47-61, http://www.revistas.unal.edu.co/index.php/profile/article/view/13833/14541. Accessed 1 Sep. 2016.

    Kumaravadivelu, B. Beyond methods: Macrostrategies for language teaching. Yale UP, 2003.

    Lei, Xuelian. “Communicative Teacher Talk in the English Classroom.” English Language Journal, vol. 2, 2009, pp. 75-79, http://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1082332.pdf. Accessed 1 Sep. 2016.

    Long, Michael, and Charlene Sato. “Methodological issues in interlanguage studies: an interactionist perspective.” Interlanguage, edited by Alan Davies, et al., Edinburgh UP, 1984, pp. 253-279.

    Luu, Trong, and Thi Nguyen. “Theoretical Review on Oral Interaction in efl Classrooms. Studies in literature and language.” Studies in literature and language, vol. 1, 2010, pp. 29-48, http://www.cscanada.net/index.php/sll/article/download/j.sll.1923156320100104.004/1434. Accessed 1 Sep. 2016.

    Macías, Diego. “Considering new perspectives in elt in Colombia: From efl to elf.” how, vol. 17, 2006, pp. 181-194.

    Mackey, Alison, and Charlene Polio. Multiple perspective on interaction: second language research in honor of Susan M. Gass. Routledge, 2009.

    Musumeci, Diane. “Teacher-learner negotiation in con-tent-based instruction: Communication at cross-purposes?” Applied linguistics, vol. 17, 1996, pp. 286-325.

    Mortimer, Eduardo, and Andréa Machado. “Anomalies and conflicts in classroom discourse.” Science education, vol. 84, 2000, pp. 429-444.

    Patton, Michael. Qualitative research and evaluation methods. Sage, 1990.

    Rosado, Nayibe. “Contingent interaction: a case study in a colombian efl classroom.” Zona Proxima, vol. 17, 2012, pp. 154-175, http://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/zona/article/viewArticle/3751. Accessed 1 Feb. 2017

    Richards, Jack, and Charles Lockhart. Reflective teaching in second language classrooms. Cambridge up, 1996.

    Rivers, Wilga. Interactive language teaching. Cambridge UP, 1987.

    Sinclair, John, and Malcolm Coulthard. Towards an Analysis of Discourse. Oxford up, 1992.

    Suter, Christoph. Exploring Teachers’ Questions and Feedback. 2001, http://www.birmingham.ac.uk/Docu-ments/college-artslaw/cels/essays/languageteaching/suter1.pdf

    Truscott, Anne-Marie. Lineamientos para la educación bilin-güe en Colombia: Hacia una política coherente. Informe de investigación. 2006,http://www.colombiaaprende.edu.co/html/productos/1685/articles-266111_archi-vo_1.pdf

    Van Lier, Leo. Interaction in the language curriculum: aware-ness, autonomy and authenticity. Longman, 1996.

    Walsh, Steve. “Construction or obstruction: teacher talk and learner involvement in the efl classroom.” Language Teaching Research, vol. 6, 2002, pp. 3-23, doi: 10.1191/1362168802lr095oa. Accessed 1 Sep. 2016.

    --. Classroom interaction for language teachers. tesol p, 2015.

    Wells, Gordon. “Reevaluating the irf sequence: A proposal for the articulation of theories of activity and discourse for the analysis of teaching and language classroom.” Linguistics in education, vol. 5, 1993, pp. 1-37.

    Yin, Robert. Case study research: Design and methods. 3rd ed., Sage, 2003.

    MÉTRICAS
    VISTAS DEL ARTÍCULO: 1207
    VISTAS DEL PDF: 325
    Métricas
    Cargando métricas ...
    https://plu.mx/plum/a/?doi=10.16925/ra.v18i33.1846