Game And Interactivity In Family Education : Presentation Of An Innovative Strategy In Communication In Oral Healthcare
Universidad El Bosque, Facultad de Odontología, Programa de Odontología, Bogotá, Colombia.
email: castelblancomartha@unbosque.edu.co
Universidad El Bosque, Facultad de Odontología, Programa de Odontología, Bogotá, Colombia
email: lafauriemaria@unbosque.edu.co
Universidad El Bosque, Facultad de Creación y Comunicación, Programa de Diseño Industrial, Bogotá, Colombia
email: grilloclementina@unbosque.edu.co
Introduction. The most recent approaches to health communication refer to the importance of conceiving social groups as protagonists of the transformations related to their quality of life and the recognition of social interaction as the central axis in community processes oriented to change. This article describes the multidisciplinary process of construction of a communication project for oral health guided by an interactive ludic educational tool, aimed at families belonging to an educational center for children in Usaquén, Bogotá.
Method. The study was developped with a group of 18 families using a methodology of participatory action research based in workshop strategies an focus groups.
Resoults. A strategy mediated by ICT was designed and implemented, materialized in a mobile application that includes a game with a nighttime routine connected to an electronic dummy, as well as a focused story in values and three educational infographics in oral health.
Conclusions. As a result, this resource is expected to generate an impact on learning for the adoption of practices that promote oral self-care, where ICT helps the development of innovative learning activities with a didactic and motivational potential.
Vega J, Vega L, Arroyave J. Lecciones aprendidas en la comunicación en salud y de riesgo en el manejo del virus del Chikungunya y otras enfermedades transmitidas por el mismo vector. Salud Uninorte. 2016[acceso: 10/06/2018]; 8, 31(1). Disponible en: https://doi.org/https://doi.org/10.14482/sun.32.1.8472
Crespo M, Riesgo Y, Lobaina Y, Torres P, Márquez M. Promoción de salud bucodental en educandos de la enseñanza primaria. Motivaciones, estrategias y prioridades odontopediátricas. Medisan [acceso: 18/09/2019], 13(1). Disponible en: http://bvs.sld.cu/revistas/san/vol13_1_09/san14109.pdf
República de Colombia. Ministerio de Salud y Protección Social. IV estudio nacional de salud bucal. ENSAB IV. Metodología y Determinación Social de la Salud Bucal [acceso: 12/09/2019]. Disponible en: https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/VS/PP/ENSAB-IV-Metodologia.pdf
República de Colombia. Ministerio de Salud y Protección Social. Plan Decenal de Salud Pública 2012-2021: La salud en Colombia la construyes tú. Bogotá, Colombia: Ministerio de salud y Protección social; 2013.
Montenegro D, Sarralde A. Lamby C. La educación como determinante de la salud oral. Univérsitas Odontológica. 2013; 32(69), 115-121.
Alcántara M. Importancia de las TIC para la educación. Revista Digital Innovación y Experiencias Educativas [acceso: 10/06/2018];15. Disponible en: https://archivos.csif.es/archivos/andalucia/ensenanza/revistas/csicsif/revista/pdf/Numero_15/MARIA%20DOLORES_ALCANTARA_1.pdf
Miguez R, Santos J, Alonso V, Ánido L. Una Herramienta de Soporte a la Educación Infantil a través de la Televisión. IEEE-RITA. 2012[acceso: 10/09/2018]; 7(2): 78-85. Disponible en: https://doi.org/10.1109/TE.2008.917084
Sánchez M, Sánchez K, Agudelo A. Estrategias lúdicas para aumentar el conocimiento de un grupo de adolescentes escolarizados sobre la gingivitis. Revista Duazary. 2015[acceso: 10/08/2019]; 12(2): 100-111. Disponible en: https://doi.org/http://dx.doi.org/10.21676/2389783X.1466
Ramírez N, Díaz M, Reyes P, Cuenca O. Educación lúdica: una opción dentro de la educación ambiental en salud. Seguimiento de una experiencia rural colombiana sobre las geohelmintiasis. Revista Med. 2010[acceso: 15/07/2019]; 19(1): 23-36. Disponible en: https://doi.org/https://doi.org/10.18359/rmed.1225
Huizinga J. Homo ludens. Buenos Aires: Emecé Editores; 2007.
Posada R. La lúdica como estrategia didáctica (tesis de maestría en Ciencias Sociales] Bogotá: Universidad Nacional de Colombia; 2014[acceso: 10/06/2018]; 89 p. Disponible en: http://www.bdigital.unal.edu.co/41019/1/04868267.2014.pdf
Bernal T, Santos Y, Álzate T, Morales M, Agudelo, A. et al. Las nuevas TIC y los Métodos Educativos Tradicionales (MET) en la educación para la salud bucal en estudiantes de Básica Primaria. Revista Nacional de Odontología. 2014[acceso: 09/06/2019]; 10(19): 15-22. Disponible en: https://doi.org/http://dx.doi.org/10.16925/od.v10i19.842
Avellaneda LY, Parra P. Tecnologías de la información y la comunicación (TICs) en el sector salud. [Trabajo de investigación presentado como requisito parcial para optar al título de Especialista en Administración en Salud Pública y servicios de salud]. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia; 2013[acceso: 12/09/2019]. Disponible en: http://www.bdigital.unal.edu.co/11172/1/laurayanethavellamartinez.2013.pdf
Herrera M, Latapie I. Diseñando para la educación. No solo usabilidad: revista sobre personas, diseño y tecnología. 2010 [acceso: 10/06/2018]; (9): 1-19. Disponible en: http://www.nosolousabilidad.com/articulos/diseno_educacion.htm
Trujillo-Suárez M, Aguilar J, Neira C. Los métodos más característicos del diseño centrado en el usuario -DCU-, adaptados para el desarrollo de productos materiales. Iconofacto. 2016[acceso: 10/06/2018]12 (19):2015-236. Disponible en: https://revistas.upb.edu.co/index.php/iconofacto/article/view/7524/6853
Riquelme Pérez M. Metodología de educación para la salud. Rev Pediatr Aten Primaria [Internet]. 2012 [acceso 13/08/2020] ; 14( Suppl 22 ): 77-82. Disponible en: http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1139-76322012000200011&lng=es. http://dx.doi.org/10.4321/S1139-76322012000200011.
Colmenares AM. Investigación-acción participativa: una metodología integradora del conocimiento y la acción. Voces y Silencios. Revista Latinoamericana de Educación. 2012; 3(1): 102-115.
Buss M, López M, Rutz A, Coelho S, Oliveira I, Mkla M. Grupo focal: una técnica de recogida de datos en investigaciones cualitativas. Index de Enfermería. 2013[acceso: 18/08/2018]; 22(1): 75-78. Disponible en: https://doi.org/https://dx.doi.org/10.4321/S1132-12962013000100016
Chatfield T. Tom Chatfield: Seven ways games reward the brain. 2010[acceso: 10/06/2018]. Disponible en: https://www.ted.com/talks/tom_chatfield_7_ways_games_reward_the_brain#t-623185
Universitat de VIC. Gamification. Vic: Universidad de Vic; 2013. Disponible en: http://usr.uvic.cat/pirp1303/files/2013/05/UVIC-CGS-GAMIFICATION-2S2012-13.pdf
De Droog S, Buijzen M, Valkenburg P. Enhancing children’s vegetable consumption using vegetable-promoting picture books. The impact of interactive shared reading and character–product congruence. Appetite. 2014[acceso: 01/09/2019]; 73: 73-80. Disponible en: https://doi.org/http://dx.doi.org/10.1016/j.appet.2013.10.018
Unesco. Enfoque estratégico sobre tics en educación en América Latina y el Caribe. Santiago de Chile: OREALC/UNESCO; 2013[acceso: 18/09/2019]. Disponible en: http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/Santiago/images/ticsesp.pdf
García H, Navarro L, López M, Rodríguez M. Tecnologías de la Información y la Comunicación en salud y educación médica. Rev EDUMECENTRO. 2014[acceso: 10/06/2018]; 6 (1): 253-265. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742014000100018&lng=es.
Herrera M. Investigación y diseño: reflexiones y consideraciones con respecto al estado de la investigación actual en diseño. No Solo Usabilidad. Revista multidisciplinar sobre diseño, personas y tecnología. 2010[acceso: 10/06/2018]; (9): 1-10. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/205384962_Investigacion_y_diseno_reflexiones_y_consideraciones_con_respecto_al_estado_de_la_investigacion_actual_en_diseno
Lucente R, Briceño M. El software educativo como herramienta para la formación de los do-centes de preescolar en la promoción de la salud bucal. Investigación y Postgrado. 2017; 32(1): 9-32.
Tovio-Martínez E, Carmona-Lordouy M, Harris J, Guzmán E. Aplicación móvil para la enseñan-za de lesiones elementales en cavidad bucal. Univ Salud. 2020;22(1):70-76. doi: https://doi.org/10.22267/rus.202201.176
Soto Ugalde A, Sexto Delgado NM, Gontán Quintana N. Intervención educativa en salud bucal en niños y maestros. Medisur. 2014; 12(1):24-34. Recuperado de: http://scielo.sld.cu/pdf/ms/v12n1/ms04112.pdf
Copyright (c) 2020 Revista Nacional de Odontología
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Every single author of the articles has to declare that is an original unpublished work exclusively created by them, that it has not been submitted for simultaneous evaluation by another publication and that there is no impediment of any kind for concession of the rights provided for in the contract.
In this sense, the authors committed to await the result of the evaluation by the journal Revista Nacional de Odontologia before considering its submission to another medium; in case the response by that publication is positive, additionally, the authors committed to respond for any action involving claims, plagiarism or any other kind of claim that could be made by third parties.
At the same time, the authors have to declare that they are completely in agreement with the conditions presented in their work and that they cede all patrimonial rights. These rights involve reproduction, public communication, distribution, dissemination, transformation, making it available and all forms of exploitation of the work using any medium or procedure, during the term of the legal protection of the work and in every country in the world, to the Universidad Cooperativa de Colombia Press.