• Investigación

    ImplementatIon of the WonderWare softWare as a pedagogIcal strategy for the sImulatIon of IndustrIal processes

    Vol. 7 No. 13 (2011)
    Published: 2012-01-15
    Guillermo Luna
    Universidad Cooperativa de Colombia
    Aura María Rosero
    Universidad Cooperativa de Colombia
    The main learning needs of an Industrial Engineer are related to planning and production control; teaching on these areas, as well as in many of the main areas of knowledge learnt by students, must be consistent
    with the use of new technologies. For this reason, the construction and implementation of a learning scenario was proposed to make the students face typical problems that may arise in a production plant,
    and furnish him with the tools to face them. The research was named “Implementation of the Wonderware® Software for the Simulation of Industrial Processes” and it was executed in 2006 by the Industrial En-
    gineering Program of the Universidad Cooperativa de Colombia, Pasto. This research undertook the adaptation of the Wonderware® software in academic practice by means of the construction and implementation of common equipment from Colombian industry and of its connection to the software that manages the simulated signs, thus imitating real everyday scenarios from the industry.
    Keywords: meaningful learning, process simulation, Wonderware® software, technology

    How to Cite

    [1]
    G. Luna and A. M. Rosero, “ImplementatIon of the WonderWare softWare as a pedagogIcal strategy for the sImulatIon of IndustrIal processes”, ing. Solidar, vol. 7, no. 13, pp. 46–52, Jan. 2012, doi: 10.16925/.

    L. Sanjurjo, M. Vera. Aprendizaje significativo y enseñanza en los niveles medio y superior. Primera edición. Rosario: Homo Sapiens Editores, 2006, pp.15-46.

    J.Y. del Valle, H. Taborga. “Formación de los ingenieros frente a la globalización”. Revista de la Educación Superior, vol. xx, núm. 78, 1995, pp. 37-45.

    E. Granado, W. Marín, O. Pérez. “Desarrollo de un laboratorio de sistemas y comunicaciones industriales para la mejora del proceso enseñanza-aprendizaje”,. Revista de la Facultad de Ingeniería, vol. 25, núm. 1, 2010, pp. 33 - 42.

    R. Vargas. Restructuración industrial, educación tecnológica y formación de ingenieros. 1998. Primera edición. México: Anuies.

    H. Bustos, L. Pedraja, M. Muñoz. “Incorporación de tecnología móvil en la formación del ingeniero industrial de la Universidad de Tarapacá”, En: Memorias del xxi Congreso chileno de educación en ingeniería. 2007, pp. 159 - 169.

    Invensys. Soluciones de software para la gestión de la producción y el desempeño. Primera edición. Barcelona: Invensys. 2006, pp. 3-6.

    D. Ausubel. Psicología educativa: un punto de vista cognoscitivo. México: Trillas. 1989.

    MÉTRICAS
    ARTICLE VIEWS: 488
    PDF VIEWS: 420
    Metrics
    Metrics Loading ...
    https://plu.mx/plum/a/?doi=10.16925/