• Investigación

    Fluid mechanics laboratory as a teaching tool

    Vol. 8 No. 14 (2012)
    Published: 2012-07-19
    Fabio Bolaños
    Universidad Cooperativa de Colombia - sede Pasto
    The author explains how teaching and knowledge appropriation of fluid mechanics can be greatly improved when the students attain the solution or explanation of physical phenomena in the laboratory, working from
    situations or problems based on experiments. With this educational point of view, the author presents the results of the research project: “Design of a laboratory for the fluid mechanics course, as a teaching tool for
    the industrial engineering program of the Universidad Cooperativa de Colombia, Pasto branch”, carried out in 2006. The paper shows how the laboratory guides used for the project were elaborated and the benefits they bring; among them is the application of theoretical knowledge by fourth semester students to solve real
    problems. The practices of the proposed laboratories gave the students a significant understanding of physics.
    Keywords: didactic, fluid mechanics, guides, laboratory, practice

    How to Cite

    [1]
    F. Bolaños, “Fluid mechanics laboratory as a teaching tool”, ing. Solidar, vol. 8, no. 14, pp. 26–33, Jul. 2012, doi: 10.16925/.

    D. Gil, J. Carrascosa y C. Furio. La enseñanza de las ciencias en educación secundaria. Segunda edición. Madrid: Horsori, ice Universidad de Barcelona, 1991.

    J. Oliva y J. Acevedo. La enseñanza de las ciencias en la primaria y secundaria”. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, No. 2, 2005, pp 241-250.

    C. A. Pérez Gutiérrez. “Aprendiendo los fundamentos de la mecánica de fluidos con situaciones problema en una aulataller experimental”. Revista Q,, Vol. 1, No. 1, pp 1-9, 2006.

    R. Belandria, L. Dávila, K. Contreras y J. Escalona. “Enseñanza de la mecánica de fluidos mediante un proyecto

    didáctico”. Convención Nacional de AsoVAC, Yaracuy, 2008.

    C. Velandia. “Micea: la metodología,”. Modelo pedagógico con fundamentos en cibernética social. Bogotá: Educc, 2005, p. 96.

    C. Mataix. Mecánica de fluidos y máquinas hidráulicas. Segunda edición. Madrid: Ediciones del Castillo S.A, 1986.

    J. Hurtado de Barrera. El proyecto de investigación: comprensión holística de la metodología y la investigación. Caracas: Quiron-Sypal, 2008.

    MÉTRICAS
    ARTICLE VIEWS: 2338
    PDF VIEWS: 22794
    Metrics
    Metrics Loading ...
    https://plu.mx/plum/a/?doi=10.16925/