Assessment of Environmental Issues in Marginalized Populations : Study Case of Educational Institution in the Department of Santander, Colombia

Universidad Industrial de Santander
Investigadora grupo Interfase, Ingeniera química.
email: erik.vera@correo.uis.edu.co

Universidad Industrial de Santander
Investigadora grupo Interfase, Ingeniera química, Universidad Industrial de Santander
email: erik.vera@correo.uis.edu.co

Universidad Industrial de Santander
Candidato a magister en sistemas energéticos avanzados, Ingeniero Mecánico, Universidad de Santander, Bucaramanga, Colombia
email: erik.vera@correo.uis.edu.co

Universidad Industrial de Santander
Investigadora grupo Interfase, Doctora en ingeniería química, Ingeniera química, profesora de la Escuela de Ingeniería química, Universidad Industrial de Santander
email: erik.vera@correo.uis.edu.co

Universidad Industrial de Santander
Investigadora grupo Interfase
email: erik.vera@correo.uis.edu.co
Introduction: this article was produced by the research project “Assessment of the environmental situation in educational institutions” developed in 2015 by the Industrial University of Santander and the University of Santander. The addressed research problem derives from the hurdle that current educational institutions must overcome when working with marginalized populations in creating environmental awareness and visualizing a future with sustainable educational institutions.
Methodology: in order to perform the Environmental Impact Assessment (eia) in the case study educational institution, the conesa method and the measurement of the “ecological footprint” were applied. The resulting information was analyzed so that the educational institution would alleviate the environmental effects of daily actions of students, teachers and staff during the general course of operations.
Results: a significant impact of social and cultural variables was made in the environment. Given the aforementioned, the findings indicated the need to promote good citizenship behaviors through play-like strategies that would allow the students to build social guidelines and create symbols associated with environmental conservation.
Conclusion: the environmental perception of the case study educational institution was assessed through a statistical analysis that produced an unfavorable environmental perception. The biggest impact identified is associated to a high consumption of water, followed by the impact associated with high level noise.
G. Baldi-López y E. García-Quiroga, “Calidad de vida y medio ambiente. La psicología ambiental”, Unión de universidades de América Latina y el Caribe, p. 16, 2005, [En línea]. Disponible en: http://www.redalyc.org/ pdf/373/37303003.pdf. Último acceso: 1 noviembre, 2015.
Faggionato, Percepção ambiental, p. 1, 2005. [En línea]. Disponible en: http://ambientes.ambientebra-sil.com.br/educacao/artigos/percepcao_ambiental.html. Último acceso: 12 noviembre, 2015.
J. Liu, D. Gretchen, P. Ehrlich y G. Luck, “Effects of household dynamics on resource consumption and biodiversity”, Nature, n.o 431, ene. 2003, pp. 530-533, 2003. doi: http://dx.doi.org/10.1038/nature01359
L. Voinea, “Analyzing the main changes in new consumer buying”, International Journal of Economics Practices, vol. 1, n.o 1, pp. 14-19, 2011. [En línea]. Disponible en: http://www.ijept.org/index.php/ijept/article/view/3 /4. Último acceso: 13 noviembre, 2015.
R. Martínez y J. Toro, Propuesta metodológica para la evaluación de impacto ambiental en Colombia, Tesis de maestría, Facultad de Ciencias Económicas, Universidad Nacional de Colombia, Bogotá, Colombia, 2010. [En línea]. Disponible en: http://www.bdigital.unal.edu.co/4232/1/696893. 2011.pdf. Último acceso: 9 noviembre, 2015.
V. Conesa-Fernandez, Guía metodológica para la evaluación del impacto ambiental, Madrid: Mundi Prensa, 1997.
P. Wathern, ed., Environmental Impact Assessment Theory and Practice, uk: Routledge, pp. 3-28, 2004. [En línea]. Disponible en: http://samples.sainsbury-sebooks.co.uk/9781134897728_sample_516543.pdf. Último acceso: 3 noviembre, 2015.
E. Erazo, Manual de evaluación de impactos ambienta-les de Colombia, Santa Marta: meiacol Ed., cd-rom1.0, 1998. [En línea]. Disponible en: https://www.cortolima.gov.co/SIGAM/nuevas_guias/meiacol.pdf. Último acceso: 5 noviembre, 2015.
I. D. Coria, “El estudio de impacto ambiental: características y metodolgías”, Invenio, pp. 125-135, jun. 2008, [En línea]. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=87702010. Último acceso: 5 noviembre, 2015.
J. Toro-Calderon, R. Martínez-Prada y G. Arrieta-Loyo, “Métodos de evaluación de impacto en Colombia”, Rev. de Investigación Agraria y Ambiental, vol. 4, n.o 2, pp. 43-53, jul.-dic. 2013. [En línea]. Disponible en: http://academia.unad.edu.co/images/investigacion/hemeroteca/RIAA/RIAA_Vol4_N2/Metodos%20de%20Evaluacion%20de%20Impacto.pdf. Último acceso: 5 noviembre, 2015.
M. Wackernahel y W. Rees, Our Ecological Footprint: Reducing Human Impact on the Earth, Philadelphia: New Society Publishers, p. 9, 1996.
J. M. Ibarra-Cisneros y A. Monroy-Ata, “Cuestiona-rio para calcular la Huella Ecológica de estudiantes universitarios mexicanos y su aplicación en el Cam-pus Zaragoza de la Universidad Nacional”, Tip Revista Especializada en Ciencias Químico-Biológicas, vol. 2, n.° 17, pp. 147-154, 2014.
Ministerio de Ambiente, Vivienda y Desarrollo Territorial, Política Nacional de Producción y Consumo Sostenible, Bogotá: María Emilia Botero Arias-Centro de Documentación mavdt, 2010.
Ministerio de Ambiente y Desarrollo Sostenible, Po-lítica Nacional de Producción más Limpia, Bogotá: Grupo de producción más limpia, 1997. [En línea]. Disponible en: https://www.minambiente.gov.co/images/BosquesBiodiversidadyServiciosEcosiste-micos/pdf/Normativa/Politicas/polit_produccion_mas_limpia.pdf. Último acceso: 5 noviembre, 2015.
Ministerio de Educación Nacional, Sistema educativo colombiano, 2013. [En línea]. Disponible en: www.mineducacion.gov.co/1621/w3-propertyva-lue-44150.html. Último acceso: 5 noviembre, 2015.
Consejo Colombiano de Construcción Sostenible, “Casos de éxito: Colegio Rochester, primer colegio en Colombia y en América Latina en recibir la certificación internacional leed, en su versión Gold”, Bogotá, 2014. [En línea]. Disponible en http://www.roches-ter.edu.co/tt/files/Estudio_de_Caso _-_Colegio_Ro-chester.pdf. Último acceso: 2 noviembre, 2015.
Fundación celsia , “Eco-Escuelas”, Medellín, 2014. [En línea]. Disponible en: http://www.celsia.com/fundacion-celsia/Programas/Eco-Escuelas. Último acceso: 2 noviembre, 2015.
Secretaría de Salud y Ambiente, “Proyecto de educación Ambiental, Balance primer semestre 2013”, Bucaramanga, 2013. [En línea]. Disponible en: http://www.bucaramanga.gov.co/documents/dependencias/Informe_ Educaci%C3%B3n_Ambiental.pdf. Último acceso: 4 noviembre, 2015.
J. P. Ardila-Figueroa y E. Vera, Identificación de las variables que afectan la práctica de la política de Educación Ambiental establecida por la Corporación Autónoma Regional para la Defensa de la Meseta de Bucaramanga, en los municipios de Bucaramanga, Floridablanca, Girón y Piedecuesta, Bucaramanga: cdmb, 2014.
B. Zamora-González, “Percepción ambiental en estudiantes de secundaria”, Actualidades Investigativas en Educación, vol. 9, n.o 3,pp. 1-19, 2009. [En línea] Disponible en: http://www.redalyc.org/pdf/447/4471 3064005.pdf. Último acceso: 9 noviembre, 2015.
S. Aguilar-Barojas, “Formulas para el cálculo de la muestra en investigaciones de salud”, Salud en Ta-basco, n.o 11, pp. 1-2, 2005. [En línea]. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=48711206. Último acceso: 8 noviembre, 2015.
Universidad de los Andes y Cifras & conceptos, “Encuesta Nacional Ambiental”, Bogotá, 2015. [En línea]. Disponible en: https://ingenieria.uniandes.edu.co/images/PresentacionResultadosFebre-ro2015.compressed.pdf. Último acceso: 7 noviembre, 2015.
W. Briceño-Rondón y P. Gillezeau-Berrios, “Una alternativa de análisis multivariante para medir el desarrollo humano en países latinoamericanos”, Negotium, vol. 5,pp. 4-36, 2010. [En línea]. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=78212944002. Último acceso: 7 noviembre, 2015.
M. Balzarini, C. Bruno, M. Córdoba y I. Teich, “Herra-mientas en el análisis estadístico multivariado”, Córdoba, Argentina, 2015. [En línea]. Disponible en: http://www.fca.proed.unc.edu.ar/pluginfile.php/12137/mod_resource/content/1/Compilado%20CAVILA.pdf. Último acceso: 9 noviembre, 2015.
K. Sakurai, “Método sencillo del análisis de residuos sólidos”, 2000. [En línea]. Disponible en: http://www.bvs-de.paho.org/eswww/proyecto/repidisc/publica/hdt /hdt017.html. Último acceso: 9 noviembre, 2015.
C. Cárdenas-Paíz, A. Peinado-Muñoz, A. Mora-Ca-sado de Amezúa y L. Moreno-Hueso, “La huella eco-lógica de la ugr”. [En línea]. Available: http://dcab.ugr.es/pages/unidad_calidad_ambiental/huellaeco-logica/!. Último acceso: 1 de noviembre de 2015.
N. López-Alvárez, “Metodología para el cálculo de la huella ecológica en universidades”, Santiago de Compostela, 2008. [En línea]. Disponible en: http://www.premioconama.org/conama9/download/files/CTs/987984792_NL%F3pez.pdf. Último acceso: 1 noviembre, 2015.
Ministerio de Medio Ambiente y Medio Rural y Marino, “Análisis de la huella ecológica de España”, 2008. [En línea]. Disponible en: http://www.footprintnetwork.org/images/uploads/Huella%20ecologica%20de%20Espana.pdf. [Último acceso: 11 de noviembre de 2015].
Ministerio de Educación Nacional, “Norma técnica Colombiana ntc 4595 (Ingeniería Civil y Arquitec-tura, Planeamiento y Diseño de instalaciones y am-bientes escolares)”, Bogotá: Ministerio de Educación Nacional, 2006. [En línea]. Disponible en: http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-96894_Ar-chivo_pdf.pdf. Último acceso: 10 noviembre, 2015.
C. D. Trujillo-Cardona y J. F. Sarmiento-Ocam-po, “Estrategias de uso eficiente y ahorro de agua en centros educativos, caso de estudio, edificio Facultad de Ciencias Ambientales-Universidad Tecnológica de Pereira”, Pereira, 2012. [En línea]. Disponible en: http://repositorio.utp.edu.co/ dspace/bitstream/11059/2769/1/333912T866.pdf. Último ac-ceso: 16 noviembre, 2015.
Instituto Nacional de Seguridad e Higiene en el Trabajo, “El confort térmico en los centros escolares”, 2012. [En línea]. Disponible en: http://www.insht.es/InshtWeb/Contenidos/Documentacion/PUBLICACIONES%20PERIODICAS/ErgaPrima-ria/2012/Erga_36_2012.pdf . Último acceso: 16 noviembre, 2015.
Universidad de los Andes, “Futuro de la movilidad en Colombia”, Diario de la República, p. 11, 2013. [En línea]. Disponible en: http://www.larepublica.co/re-vista/futuro-de-la-movilidad-encolombia_105476. Último acceso: 16 noviembre, 2015.
Global Footprint Network, “Países según su Huella ecológica”, 2008. [En línea]. Disponible en: http://www.footprintnetwork.org/es/index.php/GFN/ page/footprint_for_nations/. Último acceso: 2 noviembre, 2015.
C. Montoya y C. Díaz, “La productividad en contravia de la biocapacidad del planeta: análisis desde la perspectiva económica neoclásica”, Observatorio del Medio Ambiente, vol. 1, nº 10, pp. 1-14, 2011.
Copyright (c) 2016 Ingeniaría Solidaria

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Cession of rights and ethical commitment
As the author of the article, I declare that is an original unpublished work exclusively created by me, that it has not been submitted for simultaneous evaluation by another publication and that there is no impediment of any kind for concession of the rights provided for in this contract.
In this sense, I am committed to await the result of the evaluation by the journal Ingeniería Solidaría before considering its submission to another medium; in case the response by that publication is positive, additionally, I am committed to respond for any action involving claims, plagiarism or any other kind of claim that could be made by third parties.
At the same time, as the author or co-author, I declare that I am completely in agreement with the conditions presented in this work and that I cede all patrimonial rights, in other words, regarding reproduction, public communication, distribution, dissemination, transformation, making it available and all forms of exploitation of the work using any medium or procedure, during the term of the legal protection of the work and in every country in the world, to the Universidad Cooperativa de Colombia Press.