The Importance of Cooperative Culture and Communication as Success Factors for Savings and Credit Cooperatives in Neiva (Huila)

Universidad Cooperativa de Colombia
Magíster en Educación. Docente Investigador
email: pedro.huergo@campusucc.edu.co

Universidad Cooperativa de Colombia
Magíster en Gestión de Auditoría y Contabilidad
email: diva.artunduaga@campusucc.edu.co
Aguilera, J. (2007a). ¡Ojo cooperativas con su gestión! Colombia Cooperativa. Ascoop, 90, 31.
Aguilera, J. (2007b). Comunicación interna en el sector cooperativo. Recuperado de GestioPolis: http://www. gestiopolis.com/administracion-estrategia/comunicacion-interna-en-el-sector-cooperativo.htm
Caballer y Moncaleano. (2004). Las nuevas tecnologías de la información en las cooperativas, una aplicación en las cooperativas de crédito y citrícolas de la comunidad valenciana. Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa. Recuperado de http://redalyc.uaemex.mx/src/ inicio/ArtPdfRed.jsp?iCve=17404911
Contreras. (2003). Modelo de gestión de comunicación para el cambio organizacional y gestión comunicacional: Caso Banco de Venezuela/Grupo Santander. Recuperado de Monografías.com: http://www.monografias.com/ trabajos13/tesis/tesis.shtm
Correal, M., Bustos, M., Cuevas, A., y Panqueva, M. (2008). El lenguaje y la comunicación en los procesos organizacionales de la empresa. Revista Escuela de Negocios. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo. oa?id=20611457010
García, J. (1998). La comunicación interna. Madrid: Díaz de Santos.
Gargallo, A. y Pérez, J. (2009). El papel de las tecnologías de la información y la comunicación en las empresas de economía social. Revista de Estudios Cooperativos, 97 Recuperado de http://revistas.ucm.es/index.php/REVE/ article/view/REVE0909130090A
Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2008). Metodología de la Investigación. 4a. ed. México: McGraw-Hill.
Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2010). Metodología de la Investigación. 5a. ed. México: McGraw-Hill.
Instituto Colombiano de Normas Técnicas y Certificación (Icontec). (2007). Guía Técnica colombiana gtc 192. Normas técnicas colombianas para el sector solidario. Bogotá D.C.
Koontz, H., y Weihrich, H. (2004). Administración una perspectiva global. 12a. ed. México D.F.: McGraw-Hill.
Melgarejo, M. y Álvarez, J. F. (2004). Reseña de “El cooperativismo colombiano después de la crisis”, de Hugo Cer- da Gutierrez y Carlos Julio Pineda. Revista Venezolana de Economía Social, 4, 7. Recuperado de http://www. saber.ula.ve/bitstream/123456789/18670/1/resenas_hugo_cerda.pdf
Mintzberg, H. (2002). La estructuración de las organizaciones. pp. 45. Barcelona: Ariel Economía.
Ouchi, W. (1982). Teoría Z: Cómo pueden las empresas hacer frente al desafío japonés. Bogotá: Norma.
Rios de Morales, M. y Ávila, M. (2009). Cultura cooperativa y cambio organizacional. Recuperado de http://www.saber.ula.ve/bitstream/123456789/30863/1/articulo1.pdf
Scheinsohn, D. (2009). Comunicación estratégica. Buenos Aires: Granica.
Serna, H. (2008). Gerencia estratégica. 10a. ed. Bogotá: 3R Editores.
Sotelo, C. (2001). Introducción a la comunicación institucional. Barcelona: Ariel S.A.
Suárez, O., Ruiz, C. e Hincapie, L. (2001). La comunicación informal en la organización, otra mirada desde la intersubjetividad. Razón y palabra. Recuperado de http://www.www.razonypalabra.org.mx/anteriores/n23/23_osuarez.html
As the author of the article declares that is an original unpublished work exclusively created by me, that it has not been submitted for simultaneous evaluation by another publication and that there is no impediment of any kind for concession of the rights provided for in this contract.
In this sense, I am committed to await the result of the evaluation by the journal Cooperativismo & Desarrollo before considering its submission to another medium; in case the response by that publication is positive, additionally, I am committed to respond for any action involving claims, plagiarism or any other kind of claim that could be made by third parties.
At the same time, as the author or co-author, I declare that I am completely in agreement with the conditions presented in this work and that I cede all patrimonial rights, in other words, regarding reproduction, public communication, distribution, dissemination, transformation, making it available and all forms of exploitation of the work using any medium or procedure, during the term of the legal protection of the work and in every country in the world, to the Universidad Cooperativa de Colombia Press.