The Universidad Cooperativa de Colombia : Between Locality and Globality
Universidad Cooperativa de Colombia
Magíster en Educación con especialidad en Investigación Socioeducativa
email: milci.vizcaino@gmail.com
Universidad Pedagógica Nacional
Magíster en Educación de la Universidad Central, Santiago de Chile. Jefe del Departamento de Mercadeo y Coordinadora de Autoevaluación de la Universidad Cooperativa de Colombia, sede Villavicencio.
email: ruth.munoz@ucc.edu.co
Problem: The Universidad Cooperativa de Colombia functions as an institution of higher education since 1970 and currently provides services in 18 campuses to 50,000 students with 4,800 teachers. The economic, social, political and cultural transformations of the last two decades have built a new stage called world system driven by globalization and powered by the second modernity or late modernity. Universities are in the process of adapting to this scenario. The thesis presented in this paper says that the Universidad Cooperativa de Colombia is located in the space between locality and globality without further integrating them into a single entity. Methodology: The paper is a reflection that discusses the global vs. local typology and rather put the discussion on a continuum from locality to globality. This reflection is based on information from the university relating it with other Colombian and Latin American universities and international organizations. Conclusion: the Universidad Cooperativa de Colombia must recognize its role both locally and in globality and, above all, integrate it into a single space in all its dimensions, with international indicators, as an institution of higher education.
Altbach, P. (2004). Globalization and the University: Myths and realities in an unequal world. Tertiary Education and Management, (1).
Atcon, R. (1978). La universidad latinoamericana. Clave para un enfoque conjunto del desarrollo coordinado social, económico y educativo en la América Latina. Bogotá: Ediciones Alcaraván.
Banco Mundial (2003). Construir sociedades del conocimiento: nuevos retos para la educación terciaria. Bogotá: Banco Mundial.
Bauman, Z. (1999). La globalización: consecuencias humanas. México: Fondo de Cultura Económica.
Bauman, Z. (2005). Vidas desperdiciadas: La modernidad y sus parias. Barcelona: Paidós.
Beck, U. (1998). ¿Qué es la globalización? Falacias del globalismo, respuestas a la globalización. Barcelona: Paidós.
Beck, U. (2000). Un nuevo mundo feliz: La precariedad del trabajo en la era de la globalización. Barcelona: Paidós.
Beck, U. (2002a). La sociedad del riesgo global. Madrid: Siglo xxi.
Beck, U. (2002b). Libertad o capitalismo: Conversaciones con Johannes Willms. Barcelona: Paidós.
Beck, U. (2004). Poder y contrapoder en la era global: La nueva economía política mundial. Barcelona: Paidós.
Borja, J. y Castells, M. (1998). Local y global: La gestión de las ciudades en la era de la información. Madrid: Taurus.
Cárdenas, P. (s. f.). El contexto socioeconómico del cooperativismo, Recuperado de http://www.codema.coop/wordpress/?p=43
Castells, M. (1999). La era de la información: Economía, sociedad y cultura. México: Siglo xxi Editores. 3 vols.
Castillo, D. (2005). Integración económica e intercooperación en el sector solidario colombiano. Revista Red Unircoop Américas, 1, Serie 3.
Confecoop (2000 y 2011). Escalafón cooperativo. Recuperado de http://www.confecoop.coop/index.php?option=com_content&view=article&id=96:escalafon-cooperativoincluye-2009&catid=40:estadistica&Itemid=41
Faux, J. y Mishel, L. (2001). La desigualdad y la economía mundial, en Giddens, A. y Hutton, W. Eds.). En el límite: la vida en el capitalismo global. Barcelona: Tusquets.
El Tiempo (2011, 11 de septiembre). Se acelera la desaparición de lenguas en el mundo. Recuperado de http://www.eltiempo.com/archivo/documento/CMS-10337124
Ferreira, F. y Walton, M. (2005) La desigualdad en América Latina: ¿Rompiendo la historia? Bogotá: Banco Mundial‑Alfaomega.
Gadamer, H. (2000). Verdad y método ii. Salamanca: Sígueme.
Gadamer, H. (2001). El problema de la conciencia histórica. Madrid: Tecnos.
Galvao, M. (1998). Globalizacao: arautos, céticos e críticos. Revista Política Externa [primera parte: 6(4), marzo, p. 36ss; segunda parte: 7(1), junio, p. 117ss).
Giddens, A. (2000). En defensa de la sociología. Madrid: Alianza Editorial.
Giddens, A. y Hutton, W. (eds) (2001). En el límite: la vida en el capitalismo global. Barcelona: Tusquets.
Kaufman, R. (2000). Mega planning: Practical tools for organizational success. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
Martín, H. y Schumann, H. (1998). La trampa de la globalización: el ataque contra la democracia y el bienestar. Madrid: Taurus-Santillana.
Pacheco, T. (2005). Universidad, sociedad y modernidad en el contexto de las ciencias sociales. México: Fontamara.
Ortiz, R. (1998). Otro territorio: Ensayos sobre el mundo contemporáneo. Bogotá: Convenio Andrés Bello.
Pizano, D. (2002). Globalización: desafíos y oportunidades. Bogotá: Alfaomega Colombiana S. A.
Ramírez, W. (1997). Urabá: Los inciertos confines de una crisis. Bogotá: Planeta.
Rojas, H. y Camacho, A. (1973). Frente Nacional: Ideología y realidad. Bogotá: Punta de Lanza.
Romero, A. (2001, enero‑abril). Universidad y globalización. Revista de Ciencias Sociales (rcs), 7. 141‑151. Universidad del Zulia. Maracaibo-Venezuela.
Sandoval, D. (1985, enero). El manejo electoral de la política económica durante el Frente Nacional. Documento cede 019, 4‑5. Bogotá: Universidad de los Andes. Bogotá.
Santos, Boaventura de Souza (1999, abril‑junio). La caída del Angelus novus: Más allá de la ecuación moderna entre raíces y opciones. Revista Mexicana de Sociología, 61(2), 35‑58.
Santos, Boaventura de Souza (2003). La caída del Angelus novus: Ensayos para una nueva teoría social y una nueva práctica política. Bogotá: Ilsa‑Universidad Nacional de Colombia.
Sassen, S. (2010). Una sociología de la globalización. Buenos Aires: Katz Editores.
Serrano, R. (2007). La democracia en las cooperativas, Revista Cooperativismo y Desarrollo, 91, 64-79.
Stiglitz, J. (2002). El malestar de la globalización. Bogotá: Taurus-Santillana.
Thurow, L. (1996). El futuro del capitalismo: Cómo la economía de hoy determina el mundo del mañana. Buenos Aires: Javier Vergara Editor.
Tünnermann, C. (1997). Aproximación histórica a la universidad y a su problemática actual. Bogotá: Universidad de los Andes, Magíster en Dirección Universitaria (mdu).
Universidad Cooperativa de Colombia. (1971). Conclusiones de Santandercito (Corregimiento del Municipio de San Antonio del Tequendama en el Departamento de Cundinamarca). [Mimeografía].
Universidad Cooperativa de Colombia. (2005, julio). Balance Social 2003-2004. Bogotá.
Universidad Cooperativa de Colombia. (2012). Misión de la universidad. Recuperado de http://www.ucc.edu.co/bogota/Paginas/historia.aspx
Uribe, C. (1978). El cooperativismo ayer y hoy. Serie Breviarios Colombianos, (6). Armenia: Banco de la República‑Ed. Quingráficas.
Uribe, C. (2005, julio). El discurrir histórico de la Universidad Cooperativa de Colombia. Universidad Cooperativa de Colombia (2005). Balance Social 2003‑2004, 12-19. Bogotá.
Vargas, M. (2005). Globalización, desarrollo regional y atomización del Estado‑nación. [Tesis de maestría]. Recuperado de http://www.rcci.net/
Vizcaíno, M. (2005). Selección/exclusión: dilema de las universidades en América Latina. Pedagogía y saberes (23), 47‑63.
Vizcaíno, M. (2006a). Universidad y medios masivos: del Estado de bienestar al mercado. Bogotá: Editorial Universidad Cooperativa de Colombia.
Vizcaíno, M. (2006b). La educación superior en América Latina: ¿Democracia o plutocracia? López Segrera, F. Escenarios mundiales de la educación superior: Análisis global y estudios de casos (253‑282). Buenos Aires: Clacso.
Vizcaíno, M. (2007a). La Universidad Cooperativa de Colombia que conocí. Vizcaíno, M. La universidad de cara a la sociedad (21‑28). Bogotá: Editorial Universidad Cooperativa de Colombia.
Vizcaíno, M. (2007b). La Universidad Cooperativa de Colombia: pensar la globalidad desde y hacia la región. Vizcaíno, M. La universidad de cara a la sociedad (43-62). Bogotá: Editorial Universidad Cooperativa de Colombia.
Vizcaíno, M. y Amaya, J. (2006). Universidad, exclusión y desigualdad. Bogotá: Universidad Cooperativa de Colombia.
Vizcaíno, M. y Amaya, J. (2007). Hacer universidad hoy: Compromisos frente a la exclusión y la desigualdad. Pedagogía y saberes, (26), 19‑30.
Wallerstein, I. (2001). Conocer el mundo, saber el mundo. El fin de lo aprendido; una ciencia social para el siglo xxi. México: Siglo xxi.
Wallerstein, I. (2005). Las incertidumbres del saber. Barcelona: Gedisa.
Wieviorka, M. (2003). Un mundo diferente. Revista Colombiana de Sociología, (21). 25‑59.
Zabludovsky, G. (2007). Sociología y cambio conceptual. México: Siglo xxi‑Universidad Autónoma Metropolitana Azcapotzalco.
As the author of the article declares that is an original unpublished work exclusively created by me, that it has not been submitted for simultaneous evaluation by another publication and that there is no impediment of any kind for concession of the rights provided for in this contract.
In this sense, I am committed to await the result of the evaluation by the journal Cooperativismo & Desarrollo before considering its submission to another medium; in case the response by that publication is positive, additionally, I am committed to respond for any action involving claims, plagiarism or any other kind of claim that could be made by third parties.
At the same time, as the author or co-author, I declare that I am completely in agreement with the conditions presented in this work and that I cede all patrimonial rights, in other words, regarding reproduction, public communication, distribution, dissemination, transformation, making it available and all forms of exploitation of the work using any medium or procedure, during the term of the legal protection of the work and in every country in the world, to the Universidad Cooperativa de Colombia Press.