Research in the Department of Psychology : Notes on the path traversed

Universidad Cooperativa de Colombia
email: Milciades.vizcaino@ucc.edu.co
Introduction: The modern university is characterized by having integrated research into its functions of teaching and institutional projection. Research is generally associated with the activity of the Faculties developing their academic and scientific objectives. The Cooperative University of Colombia has adopted this standard form and, in its academic programs, there are professionals who fulfill the role of both teacher and researcher. The Faculty of Psychology, since its inception in Villavicencio, has developed research projects.
Objective: To look into the experience of the Prometeo research group to project the future of research, in accordance with the policies of the university and the requirements of COLCIENCIAS and the Ministry of National Education. An overview of the historical route with its predominant phases is presented, along with its trends, its products and ongoing projects.
Methodology: A historical reconstruction was carried out based on the direct experience of members of Prometheus and reports submitted to the university and to COLCIENCIAS.
Bejarano V., J. C. (2010). Misión de la universidad. Ethos y política universitaria. Ideas y Valores, 142, 67-91.
Bonilla, C. y Pérez, M. D. (2017). Actividad investigativa en las instituciones de educación superior: ¿se reconoce la diversidad institucional existente en el país? Observatorio de la Universidad Colombiana, 26 Abril 2017.
Burton, C. (1997). Las universidades modernas: Espacios de investigación y docencia. México: Miguel Ángel Porrúa.
Colciencias. (2008). Colombia construye y siembra futuro. Política nacional de fomento a la investigación y la innovación. Recuperado de http://www.cna.gov.co/1741/articles311056_ColombiaConstruyeSiembraFuturo.pdf
Costas, A. (10 de mayo de 2005). Enseñar o investigar, ¿cuál es la misión de la Universidad? El País. Recuperado de http://elpais.com/diario/2005/05/10/catalunya/1115687244_850215.html
Gallegos, M., Berra, M., Benito, E. y López. W. (2014). Las nuevas dinámicas del conocimiento científico y su impacto en la Psicología Latinoamericana. Psicoperspectivas, 13(3),106-117. doi:10.5027/PSICOPERSPECTIVAS-VOL13-ISSUE3-FULLTEXT-377
Grupo de investigación Prometeo. (2015). Acta del grupo de investigación. Villavicencio. Archivo del programa.
Jimeno, M. (13 de septiembre de 2008). Pedimos respeto. El Tiempo. Recuperado de http:// www.eltiempo.com/archivo/documento/MAM-3090376
Marín, M. P. (2016). Trayectorias, misiones e identidades de la Universidad latinoamericana. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 14(2), 1041-1053. doi: 10.11600/1692715x.14211030815
Mollis, M. (2003). Las universidades en América Latina: ¿Reformadas o alteradas? La cosmética del poder financiero. Buenos Aires: Editorial Clacso.
Orozco, L. E. (1994). Universidad, Modernidad y desarrollo humano. Caracas: Editorial CRESALC.
Orozco, L. E. (2014). Alcances y límites del Acuerdo por la Educación Superior 2034. Políticas de educación superior en Colombia. 2009-2013. Universidad de los Andes.
Orozco, L. E. (2015). El concepto de universidad y su devenir frente a la exigencia actual de pertinencia social. Revista de la Universidad de La Salle, 67, 31-58.
Prometeo (2009). Documento de la línea de investigación “Infancia, adolescencia y juventud: entorno y desarrollo”. Villavicencio, 9 diciembre 2009.
Ramírez T., W. (1997). Urabá: los inciertos confines de una crisis. Bogotá: Planeta.
Restrepo, J. M. (26 de octubre de 2014). Más y mejor sistema de educación superior. El Espectador.
Rodríguez, R. (2006). La educación superior en el mercado: Configuraciones emergentes y nuevos proveedores. Ensayos Críticos, 2, 40-59.
Salmi, J. (2009). El desafío de crear universidades de rango mundial. Bogotá: Banco Mundial.
Salmi, J. (2013). La urgencia de ir adelante: Perspectivas desde la experiencia internacional para la transformación de la educación superior en Colombia. Informe para el Ministerio de Educación de Colombia. Recuperado de http://www.cna.gov.co/1741/articles-186502_ Urgencia_de_ir_Adelante.pdf
Tünnermann, C. (1997). Aproximación histórica a la universidad y su problema actual. Bogotá: Universidad de los Andes.
Unesco. (2005). Hacia las sociedades del conocimiento. París: Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura.
Unesco-iesalc. (2006). Informe sobre la Educación Superior en América Latina y el Caribe: La metamorfosis de la educación superior. Caracas: IESALC
Universidad Cooperativa de Colombia (ucc). (2012). Misión. Recuperado de http://www. ucc.edu.co/institucion/Paginas/mision-vision.aspx
Universidad Cooperativa de Colombia (2013). Visión. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/cvn/1665/w3-article-337520.html
Universidad Cooperativa de Colombia (ucc). (s. f.). Investigación. Recuperado de http:// www.ucc.edu.co/investigacion/Paginas/inicio.aspx
Uricoechea, F. (1999). La profesionalización académica en Colombia: Historia, estructura y procesos. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
Vessuri, H. (Comp.) (2006). Universidad e investigación científica. Buenos Aires: Clacso.
Vizcaíno, G. M. (2005). Selección/exclusión: dilema de las universidades en América Latina. Pedagogía y Saberes, 23, 47-63. doi: https://doi.org/10.17227/01212494.23pys47.63
Vizcaíno, G. M. (2005-2006). Repensar la universidad frente a la exclusión y la desigualdad, Pensando Psicología, 2, 75-88.
Vizcaíno, G., M. (2006). La educación superior en América Latina: ¿Democracia o plutocracia? . En F. López Segrera (Ed). Escenarios mundiales de la educación superior: análisis global y estudios de casos (pp.253-282). Buenos Aires: FLACSO.
Vizcaíno, M. (octubre de 2009). Hacer investigación en la Universidad Cooperativa de Colombia: trayectorias de una experiencia. En V Encuentro de Directores y Coordinadores de Investigación de la Universidad Cooperativa de Colombia. Bogotá: Universidad Cooperativa de Colombia. Mimeo.
Vizcaíno, M. (2010). Hacer investigación en la universidad: ¿una profesión naciente? Cooperativismo y Desarrollo, 96, 153-170.
Vizcaíno G. M. y Amaya, J. (2007). Hacer universidad hoy: compromisos frente a la frente a la exclusión y la desigualdad. Pedagogía y Saberes, 26, 19-30.
Vizcaíno, G. M. y Muñoz, R. E. (2012). La Universidad Cooperativa de Colombia: entre la localidad y la globalidad. Revista Cooperativismo & Desarrollo, 20(101), 145-167. Recuperado de https://revistas.ucc.edu.co/index.php/co/article/view/23
Vizcaíno, G. M. y Muñoz, R. E. (2015). La institucionalización de la investigación en Colombia: revisión histórica de una universidad nacional y regional. Bogotá: Ediciones Universidad Cooperativa de Colombia.
Vizcaíno, G. M. y Muñoz J., R. E. (2018). Las universidades como productoras de conocimiento en Colombia. Bogotá: Universidad Cooperativa de Colombia.
Zamudio, G., R. D. (2009). Comunicación al Director de Sede, Dr. Alfonso Ortiz Bautista., en la cual presenta un avance sobre la línea de investigación “Infancia, adolescencia y juventud: entorno y desarrollo”. Villavicencio, 9 diciembre 2009.
As the author of the article, I declare that is an original unpublished work exclusively created by me, that it has not been submitted for simultaneous evaluation by another publication and that there is no impediment of any kind for concession of the rights provided for in this contract.
In this sense, I am committed to await the result of the evaluation by the journal Pensando Psicología before considering its submission to another medium; in case the response by that publication is positive, additionally, I am committed to respond for any action involving claims, plagiarism or any other kind of claim that could be made by third parties.
At the same time, as the author or co-author, I declare that I am completely in agreement with the conditions presented in this work and that I cede all patrimonial rights, in other words, regarding reproduction, public communication, distribution, dissemination, transformation, making it available and all forms of exploitation of the work using any medium or procedure, during the term of the legal protection of the work and in every country in the world, to the Universidad Cooperativa de Colombia Press.