Entrepreneurship in rural women of the 21st century

Universidad de Granma
email: antunez1963@gmail.com
Objective: the enterprise has positioned itself inside universities as one of the important themes, considering that disciplinary training is not enough to act successfully today; in addition, it is necessary to build capacities and offer life alternatives for future professionals with skills in the 21st century. Governments also link entrepreneurship within their agendas and structure plans, programs and projects to strengthen it, understanding that its promotion can contribute to the countries’ economic and social development. This essay aims to demonstrate the need to promote public policies in universities in Latin America that tax the enterprise to train a professional with skills in his incursion into the role of business women in rural development.
Methodology: for this, methods such as synthesis analysis, induction, deduction, history were used.
Results: in recent years, the phenomenon of entrepreneurship has suddenly appeared in our societies as if it were a cultural movement. Actions, institutions, units and services that strive to support the
entrepreneurial spirit have increased.
Conclusions: it is a fact that universities are a fundamental part of the entrepreneurial and innovation ecosystems.
AA. VV. (2014) Estado del arte sobre emprendimiento universitario, Ministerio de Comercio, Industria y Turismo y Asociación Colombiana de Universidades.
AA. VV. (2010) Mujeres empresarias en América Latina, Programa de Promoción de Equidad de Género y Derechos de la Mujer, Editorial LEDEL SAC, Peru.
AA. VV. Ecuador ¿País de Emprendedores? Cámara de Comercio de Guayaquil y la Universidad Ecotec, Ecuador.
AA. VV (2013) Enfoque territorial para el empoderamiento de las mujeres Rurales en America Latina y el Caribe, ONU
AA. VV. (2010) Jovenes emprendedores rurales: Una aproximación a la evolución y estado actual de los servicios de apoyo en América Latina, Programa de Talentos Rurales, Argentina.
AA. VV. (2017) El emprendimiento y el socialismo del siglo XXI en el Ecuador: ¿Una vinculación paradójica o un apoyo al desarrollo económico?, Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores,
Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50, 179-211.
Alvarado, O. y Rivera, W. F. (2011). Universidad y emprendimiento, aportes para la formación de profesionales emprendedores. Cuadernos de Administración (45), 61-74.
Álvarez C. y Urbano D. (2011). Environmental factors and entrepreneurial activity in Latin America. Revista Latinoamericana de Administración-Cladea, 48, 31-45.
Alemany, L., Álvarez, C., Planellas, M y Urbano, D. (2011) Libro blanco de la cultura emprendedora en España. Fundación Príncipe de Girona. ESADE. Barcelona.
Ararat, J. (2010). La ideología del emprendimiento. Una mirada desde el análisis crítico del discurso. Revista Administer, 17, 5-33.
Autio, E.; Kenney, M.; Mustar, P.; Siegel, D.; Wright, M. (2014). Entrepreneurial innovation: The importance of context. Research Policy, 7, 1097-1108.
Briceño, M. (2009). La innovación como accionante del emprendimiento en las organizaciones. Borradores de Administración, 31, 1-21.
Bueno, E., Casani, F. y Lizcano, J. (1999). Formación de la estrategia empresarial: un análisis de las dinámicas del proceso estrategia. Revista Española de Financiación y Contabilidad, 100, 195-217.
Benegas, M; De Alto, B. (2013) Exi2 – Espacio, ingeniería e innovación. Ponencia presentada en: Formando comunidades para el emprendimiento sustentable: VII Workshop Red Emprendesur. Medellín.
Briasco, I. (2014) El desafío de emprender en el siglo XXI, Paseo Imperial, España.
Cardona A. M., Vera A. L. y Tabares Quiroz, J. (2008). Las dimensiones del emprendimiento empresarial: la experiencia de los programas cultura y fondo emprender en Medellín. Cuadernos de investigación (69), 64.
Capelleras, J. y Kantis, H. (2009) Nuevas empresas en América Latina: factores que favorecen su rápido crecimiento. Universidad Autónoma de Barcelona. España.
Christensen, S. (2005). Enabling intrapreneurship: the case of a knowledge-intensive industrial company. European Journal of Innovation Management, 8 (3), 305- 318.
Dehter, M. (2002). El ser emprendedor: modelo para desarrollar comportamiento emprendedor individual y corporativo. Recuperado el 3 de enero de 2014 de: https://www.u-cursos.cl/ingenieria/2005/1/IN505/1/buscador/?q=ser+emprendedor.
Ecotec (2007). Design and implementation of the pilot action "ERASMUS for young entrepreneurs". Enterprise and industry. Working Paper, 2.
Etzkowitz, H. (2002). The Triple Helix of University-Industry-Government Implications for Policy and Evaluation. Working Paper Science Policy Institute, 11.
Etzkowitz, H. (2004). The evolution of the entrepreneurial university. International Journal of Technology and Globalisation, 1 (1), 64 - 77.
Etzkowitz, H. y Leydesdorff, L. (1995). The Triple Helix University Industry Gobernment Relations: A laboratory for Knowledge based Economic Development. EASST Review, 14, 14-19.
Fontela, E., Guzmán, J., Pérez, M. y Santos, F. (2006). The art of entrepreneurial foresight. Madrid: Universidad Antonio de Nebrija.
Formichella, M. (2004). El concepto de emprendimiento y su relación con la educación, el empleo y el desarrollo local. Buenos Aires: Instituto Nacional de Tecnología Agropecuaria.
Henrique, D. & Da Cunha, S. (2008) Práticas didático-pedagógicas no ensino de empreend-edorismo em cursos de graduação e pós-graduação nacionais e internacionais. Administração Mackenzie, 9(5) 112-136.
Heller, L. Mujeres emprendedoras en América Latina y el Caribe: realidades, obstáculos y desafíos. Mujer y Desarrollo, No 93. CEPAL. Santiago de Chile. 2010.
Hamburger, Á. (2014) El socialismo del siglo XXI en América Latina: Características, desarrollos y desafíos. Revista de Relaciones Internacionales, Estrategia y Seguridad, 9(1), 131-154.
Gámez, J. (2009). Aproximación a los modelos de emprendimiento. Management, 18 (31), 153-170.
Garcia Arango, G. Tesis doctoral: La regulación jurídica del emprendimiento en Latinoamérica y España, Universidad de Alicante, España (2017)
González, A. (2011) Aprender a emprender. Extoicos. 2: 108 – 110
Guerrero, M. y Urbano, D. (2014) Emprendimiento e innovación: realidades y retos de las universidades españolas: Ministerio de Economía y Competitividad de España.
Parra, R; Mesa, J.H; Correal, S. (2009) La historia del empresarismo en EAFIT. Revista Universidad EAFIT. 45 (154) 78 – 97
Sparano, H. (2014) Emprendimiento en América Latina y su impacto en la gestión de proyectos. Revista Dimensión Empresarial, No. 12, pp. 95-106.
Moulden, J. (2009) Los nuevos emprendedores sociales, Editorial McGraw Hill Interamericana, México.
Every single author of the articles has to declare that is an original unpublished work exclusively created by them, that it has not been submitted for simultaneous evaluation by another publication and that there is no impediment of any kind for concession of the rights provided for in the contract.
In this sense, the authors committed to await the result of the evaluation by the journal DIXI before considering its submission to another medium; in case the response by that publication is positive, additionally, the authors committed to respond for any action involving claims, plagiarism or any other kind of claim that could be made by third parties.
At the same time, the authors have to declare that they are completely in agreement with the conditions presented in their work and that they cede all patrimonial rights. These rights involve reproduction, public communication, distribution, dissemination, transformation, making it available and all forms of exploitation of the work using any medium or procedure, during the term of the legal protection of the work and in every country in the world, to the Universidad Cooperativa de Colombia Press.