The Educational cooperativism and mutualism and its social dimension : Educational, cultural and community impact of cooperation and reciprocity experiences during preventive confinement

Ministerio de Educaciòn cordoba Argentina
email: griseldamariagallo@gmail.com

Universidad Católica de Córdoba, Argentina
email: griseldamariagallo@gmail.com
This article is the result of a qualitative approach research process through bibliographic review and with the active participation of the actors of the territory of Córdoba, Argentina. The different experiences around coo-perative learning were studied based on the integral development of its inhabitants, contributing significantly from the perspective of the objectives of sustainable development. Finally, scientific, purposeful and transfor-ming knowledge with a high socio-educational, socio-cultural and socio-community impact is provided, from a holistic and interdisciplinary perspective, which results in new lines of inquiry.
Bruner, J. (1986). Realidad mental y Mundos posibles. Gedisa Ed.
Calabrese, O. (1987). El lenguaje del arte. Ed. Paidos.
Freire, P. (2008). Pedagogía de la autonomía, saberes necesarios para la práctica educativa. Siglo XXI, Editores Argentina.
Gallo, G. M., Ferreyra, H. y Zecchini, A. (2007). Educar en la acción para aprender a emprender, Ediciones Novedades Educativas.
Gallo, G. M., Hepp, M. E. y otros. (2016). Educación cooperativa: el caso del desarrollo del coope-rativismo educacional y de las cooperativas escolares en la provincia de Córdoba 2005-2015.Universidad Nacional de Villa María.
Gallo, G. M., Cracogna, D. y otros. (2010). El desafío de la Educación Cooperativa en la hora actual.Intercoop.
Gallo, G. M., Belamate, E., Carcar, A. y otros. (1999). Un caminar a Oscuras- Comprensión lectora. Tesis. Universidad Nacional de Villa María- Centro Universitario.
Gallo, G. M., Hepp, M. E., Ferreyra, H. y otros. (2016). Educación cooperativa:El caso del desarrollo del cooperativismoeducacional y de las cooperativas escolares en la provincia de Córdoba, (2005-2015). Universidad Nacional de Villa María. http://horacioaferreyra.com.ar/wp-con-tent/uploads/2016/09/Educ_cooperativa.pdf
Gennari, M. (1997). La educación estética- Arte y literatura. Editorial Paidos.
Gardner, H. (2004). Changing minds: The art and science of changing our own and other people’s minds. Harvard Business School.
Hepp, M. E. (2016). Impacto del Balance Social en la reformulación de proyectos pedagógicos de Cooperativas Escolares. Universidad Nacional de Santiago del Estero.
Hepp, M. E. (2017). La incidencia de la implementación del Programa Nacional de Orquestas y Coros Infantiles y Juveniles del Bicentenario en las trayectorias escolares y educativas de jóvenes. Ministerio de Educación de la Nación.
Johnson, D. W., Johnson, R. T. y Holubec, E. J. (1999).Aprendizaje Cooperativo en el aula. Editorial Paidós, Educador.
Meirieu, P. (2020). La escuela después ... ¿con la pedagogía de antes? http://www.mcep.es/2020/04/18/la-escuela-despues-con-la-pedagogia-de-antes-philippe-meirieu/
Ministerio de Educación. Gobierno de la provincia de Córdoba. (2009). Lineamientos Curriculares de Cooperativismo y Mutualismo Educacional. Subsecretaría de Promoción de Igualdad y Calidad Educativa.
Ministerio de Educación y Ministerio de Industria, Comercio y Minería de la provincia de Córdoba. (2016). Documento Educación Cooperativa y Mutual. Subsecretaría de Promoción de Igualdad y Calidad Educativa y Subsecretaría de Cooperativas y Mutuales.
Ministerio de Educación y Ministerio de Industria, Comercio y Minería de la provincia de Córdoba. (2018). Terceras Olimpíadas Escolares provinciales de Cooperativismo, Mutualismo y Ambiente para el Desarrollo Humano Sustentable – Educación Primaria. Subsecretaría de Promoción de Igualdad y Calidad Educativa y Subsecretaría de Cooperativas y Mutuales. http://www.igual-dadycalidadcba.gov.ar/SIPEC-CBA/publicaciones/2018/III-OlimpiadaCoop/3aOlimCyM-Pri-Crecer-cons-el-ambiente.pdf
Ministerio de Educación y Ministerio de Industria, Comercio y Minería de la provincia de Córdoba. (2018). Terceras Olimpíadas Escolares provinciales de Cooperativismo, Mutualismo y Ambiente para el Desarrollo Humano Sustentable – Educación Secundaria. Subsecretaría de Promoción de Igualdad y Calidad Educativa y Subsecretaría de Cooperativas y Mutuales. http://www.igual-dadycalidadcba.gov.ar/SIPEC-CBA/publicaciones/2018/III-OlimpiadaCoop/3aOlimCyM-Sec-Des-humano-sustentable.pdf
Ministerio de Educación y Ministerio de Industria, Comercio y Minería de la provincia de Córdoba. (2020). Arte, Cooperación y Solidaridad – Educación Secundaria. Subsecretaría de Promoción de Igualdad y Calidad Educativa y Subsecretaría de Cooperativas y Mutuales. https://drive.google.com/file/d/16onrZVr8HNjN_RiLWRTZvKyMrGOAzlh4/view
Ministerio de Educación - Programa Provincial Coros, Orquestas y Ensambles Escolares (2012). (s.d.)
Naciones Unidades. (2015). Agenda 2030 - Objetivos de Desarrollo Sostenible. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/development-agenda/
Provinciali, D. (2020). Orientaciones para la evaluación de los aprendizajes en el contexto de la emergencia Sanitaria.https://dges-cba.infd.edu.ar/sitio/wp-content/uploads/2020/04/Orientaciones_para_la_evaluacion_de_los_aprendizajes_en_el_contexto_de_la_emer-gencia_sanitaria.pdf
Fragmento exposición Cooperativa Escolar “Como siempre juntos” Limitada - Proyecto Pedagógico del Instituto José María Paz de Idiazabal, Córdoba, Argentina.
Fragmento exposición Cooperativa Escolar “Cocinando Valores” Limitada - Proyecto Pedagógico del Centro Educativo Padre Gastón Vergonjeanne de Villa Allende, Córdoba, Argentina.
Fragmento exposición Cooperativa Escolar “Cultural Infantil JMP” Limitada – Proyecto Pedagógico del Centro Educativo José María Paz de Alcira Gigena, Córdoba, Argentina.
Fragmento exposición Mutual Escolar “La Berni 92” – Proyecto Pedagógico del I.P.E.M. 92 Antonio Berni de Córdoba Capital, Argentina. – Recuérdame, Kristen Anderson Lopez, Robert Lopez –
Fragmento exposición Mutual Escolar “La Berni 92” – Proyecto Pedagógico del I.P.E.M. 92 Antonio Berni de Córdoba Capital, Argentina. – Fix You, Coldplay -
Copyright (c) 2022 Cooperativismo & Desarrollo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
As the author of the article declares that is an original unpublished work exclusively created by me, that it has not been submitted for simultaneous evaluation by another publication and that there is no impediment of any kind for concession of the rights provided for in this contract.
In this sense, I am committed to await the result of the evaluation by the journal Cooperativismo & Desarrollo before considering its submission to another medium; in case the response by that publication is positive, additionally, I am committed to respond for any action involving claims, plagiarism or any other kind of claim that could be made by third parties.
At the same time, as the author or co-author, I declare that I am completely in agreement with the conditions presented in this work and that I cede all patrimonial rights, in other words, regarding reproduction, public communication, distribution, dissemination, transformation, making it available and all forms of exploitation of the work using any medium or procedure, during the term of the legal protection of the work and in every country in the world, to the Universidad Cooperativa de Colombia Press.