The determinants of entrepreneurship in business administration students. : A descriptive analysis for the case of Costa Rica based on the Universidad Estatal a Distancia de Costa Rica
Uncertainty on labour market makes entrepreneurship an alternative to absorb unemployment, also contributing to create social welfare. University students play an important role to develop entrepreneurship given his formal education. This paper analyses perception of business students in Costa Rica about entrepreneurship, including difference by gender. A survey was created to make the study, which was answered by students of the Universidad Estatal a Distancia de Costa Rica. Results show that personal factors are the most important to boost entrepreneurship, but macroeconomic factors slow down his development. At the same time, gender differences are relevant. We also propose some recommendations on economic policy based on these results.
Álvarez, C., Noguera, M. y Urbano, D. (2012). Condicionantes del entorno y emprendimiento femenino. Un estudio cuantitativo en España. Economía Industrial, 383(1), 43-52.
Carsrud, A. & Johnson, R. (1989). Entrepreneurship: a Social Psychological Perspective. Entrepreneurship and Regional Development, 1(1), 21-32.
CEPAL (2020). Tasa de Desempleo Trimestral (Tasa promedio trimestral). Cepalstat. Recuperado de https://cepalstat-prod.cepal.org/cepalstat/Portada.html.
Comisión Europea. (2003). Libro verde: El espíritu empresarial en Europa. Bruselas, Bélgica: Comisión de las Comunidades Europeas.
CONARE. (2013). Seguimiento de la condición laboral de las personas graduadas 2008-2010 de las universidades costarricenses, Observatorio Laboral de Profesiones. Recuperado de https://www.conare.ac.cr/servicios/category/33-observatorio-e-profesiones?download=79:folleto-seguimiento.
Duarte, T. y Tibana, M. R. (2009). Emprendimiento, una opción para el desarrollo. Scientia Et Technica, 3(43), 326-331.
Formichella, M. (2004). El concepto de emprendimiento y su relación con la educación, el empleo y el desarrollo local. Bueno Aires, Argentina.
Franke, N. & Lüthje, C. (2004). Entrepreneurial intentions of business students: a benchmarking study. International Journal of Innovation and Technology Management, 1(3), 269-288.
Freire, M. J. y Teijeiro, M. (2009). Análisis de los factores que afectan a la decisión de ser emprendedor. Cuadernos de Economía, 32 (90), 5-28.
Heller, L. (2010). Mujeres emprendedoras en América Latina y el Caribe: realidades, obstáculos y desafíos. CEPAL.
INEC. (2020). Encuesta continua de empleo al primer trimestre de 2020: Resultados Generales”, Instituto Nacional de Estadística y Censos, San José, Costa Rica.
Kantis, H. (Ed.). (2004). Desarrollo emprendedor: América Latina y la experiencia internacional. IDB
Kantis, H., Ishida, M., y Komori, M. (2002). Empresarialidad en economías emergentes: Creación y desarrollo de nuevas empresas en América Latina y el Este de Asia. Inter-American Development Bank.
Karhunen, P. & Ledyaeva, S. (2010). Determinants of Entrepreneurial interest and risk tolerance among Russian University students: Empirical Study. Journal of Enterprising Culture, 18(3), 229-263.
Krueger, J. & Dickson, P. (1994). How believing in ourselves increases risk taking: Perceived selfefficacy and opportunity recognition. Decision Sciences, 25, 385-400.
Kuratko, D. F. (2005). The Emergence of Entrepreneurship Education: Development, Trends, and Challenges. Entrepreneurship Theory and Practice, 29, 577-598.
Langowitz, N. & Minniti, M. (2007). The Entrepreneurial Propensity of Women. Entrepreneurship Theory and Practice, 31(3), 341-364
Larroulet, C. & Couyoumdjian, J. (2009). Entrepreneurship and Growth: A Latin American Paradox? Independent Review, 14(1), 81-100.
Lederman, D., Messina, J., Pienknagura, S., y Rigolini, J. (2014). El emprendimiento en América Latina. Washington D.C: Banco Mundial.
Leiva, J. C. (2001). Informe sobre el proceso emprendedor en Costa Rica. Mimeo BID.
Leiva, J. C. (2013). La universidad y el espíritu emprendedor. Blue Skies, 22 – 25.
Ley 8262. (2002). Ley de fortalecimiento de las Pequeñas y Medianas empresas. 2 de mayo de 2002.
Ley 8634. (2008). Ley de Sistema de Banca para Desarrollo. 10 de abril de 2008.
Li, F. (2008). La deserción de la persona joven del sistema educativo: la relación de la educación a distancia para su inserción laboral. XIV Congreso. San José: UNED.
Li, F. (2010). Los emprendimientos colectivos de la Universidad Estatal a Distancia: Programa Jóvenes Empresarios. El emprendimiento colectivo y la cohesión social. España: Universidad de Granada.
Malecki, E. J. (1997). Entrepreneurs, networks, and economic development: a review of recent research. In J.A. Katz, R. Borckhaus. (Eds.). Advances in Entrepreneurship, Firm Emergence and Growth. Greenwich: JAI Press.
Martínez, J., Mira, I. y Gómez, J. M. (2012). Influencias de las percepciones personales sobre la actividad emprendedora naciente. Una perspectiva de género a través de diferentes entornos económicos. Economía Industrial, 383(1), 53-64.
McClelland, D. C. (1961). The achieving society. Princeton, NJ: VanNostrand.
Moriano, J., Palací, F. y Morales, J.F. (2006). Adaptación y validación en España de la escala de Autoeficacia emprendedora. Revista de Psicología Social, 21(1), 35-50.
Neira, I., Maseda, M. P., Fernández, L. F., y Rodeiro, D. (2013). Actitud emprendedora: un enfoque a través de los jóvenes y el género. Emprender: una perspectiva de género, pp. 69-84. Servicio de Publicaciones.
OIT. (2016). Soluciones eficaces: Políticas activas del mercado de trabajo en América Latina y el Caribe.
Palací, F. y Moriano, J. (2003). Inserción laboral a través del autoempleo. En J.A. Moriano (Ed.). El nuevo mercado laboral: Estrategias de inserción y desarrollo profesional (p. 25-44). Madrid: UNED.
Pineda, C. P. y Manzano, Y. D. (2018). La cultura emprendedora en los estudiantes de Administración de Empresas. Revista Científica Profundidad Construyendo Futuro, 8(8), 2-9.
Robinson, P., & Haynes, M. (1991). Entrepreneurship education in America’s major universities.Entrepreneurship Theory and Practice, 15(3), 41-52.
Rokeach, M. (1973). The nature of human values. New York: Free Press.
Ros, M. (2002). Los valores culturales y el desarrollo socioeconómico: una comparación entre teorías culturales. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 99, 9-33.
Salvador, C. M. (2008). Impacto de la inteligencia emocional percibida en la autoeficacia emprendedora. Boletín de psicología, 92, 65-80.
Suárez, L. D. y Quintero, W. (2017). Proyecciones laborales de los estudiantes de Administración de Empresas. Revista Científica Profundidad Construyendo Futuro, 7(7), 17-21.
Teixeira, A. y Forte, R. (2009). Unbounding entrepreneurial intents of university students: a multidisciplinary perspective. FEP Working Papers, 322. Universidade do Porto, Faculdade de Economia do Porto.
Teixeira, A. & Davey, T. (2010). Attitudes of higher education students to new venture creation. The relevance of competencies and contextual factors. Industry and Higher Education, 24 (5), 323-341.
Walter, S. G., Parboteeah, K. P., & Walter, A. (2013). University Departments and Self–Employment Intentions of Business Students: A Cross–Level Analysis. Entrepreneurship Theory and Practice, 37(2), 175-200.
Wennekers, S. & Thurik, R. (1999). Linking Entrepreneurship and Economic Growth. Small Business Economics, 13(1), 27-56.
Wong, P. K., Ho, Y. P. & Autio, E. (2005). Entrepreneurship, Innovation and Economic Growth: Evidence from GEM data. Small Business Economics, 24(3), 335-350.
Zhao, H., Scott, E. Hills, G. (2005). The Mediating Role of Self-Efficacy in the Development of Entrepreneurial Intentions. Journal of Applied Psychology, 90 (6), 1265-1272

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
As the author of the article declares that is an original unpublished work exclusively created by me, that it has not been submitted for simultaneous evaluation by another publication and that there is no impediment of any kind for concession of the rights provided for in this contract.
In this sense, I am committed to await the result of the evaluation by the journal Cooperativismo & Desarrollo before considering its submission to another medium; in case the response by that publication is positive, additionally, I am committed to respond for any action involving claims, plagiarism or any other kind of claim that could be made by third parties.
At the same time, as the author or co-author, I declare that I am completely in agreement with the conditions presented in this work and that I cede all patrimonial rights, in other words, regarding reproduction, public communication, distribution, dissemination, transformation, making it available and all forms of exploitation of the work using any medium or procedure, during the term of the legal protection of the work and in every country in the world, to the Universidad Cooperativa de Colombia Press.