The role of the university in the development of cooperative solidarity organizations
Universidad de Guadalajara
Doctora en Planeación Estratégica, Máster en Ciencias de la Educación, profesora titular del Centro Universitario de los Valles de la Universidad de la Guadalajara, Guadalajara, México.
email: gloriam@profesores.valles.udg.mx
Purpose: Solidary entrepreneurship represents one of the bases of progress in today's society. Therefore, the objectives of this article are to identify the perception of university students about the desirability, viability and intentionality of creating their own companies, as well as the motivations to generate a cooperative society and to evaluate the role of the university in the promotion of business activity.
Description: Topics are presented independently to sensitize the reader about the importance of cooperative entrepreneurial education.
Point of view: It is considered pertinent to trigger a reflection in university life that allows, among other things, to visualize the benefits generated by cooperatives in the welfare of society.
Conclusions: The desire and intention of immediate future graduates towards company creation, and its’ constitution under the legal form of cooperative societies, in order to favor their viability, exists.
Alianza Cooperativa Internacional. (1995). Declaración de identidad cooperativa. Principios cooperativos. Manchester.
Alianza Cooperativa Internacional. (2015). Monitor cooperativo mundial. Antalya. Recuperaod de www.monitor.coop
Álvarez, R., y Jung, D. (2003). Educational curricula and self-efficacy: entrepreneurial orientation and new venture intentions among university students in Mexico. Frontiers of Entrepreneurship research. Babson-Kauffman Research Conference Proceedings.
Argudo, J. (2002). El tercer sector y economía social. Revista acciones e investigaciones sociales, 239-263.
Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50(2), 179-211.
Bargsted, A. (2013). El emprendimiento social desde una mirada psicosocial. Revista Civilizar Ciencias Sociales y Humanas, 13(25), 121-132.
Benavides, M., Sánchez, M. y Lunar, R. (2004). El proceso de aprendizaje para los emprendedores en la situación actual: un análisis cualitativo en el ámbito universitario. Revista de dirección, organización y administración de empresas.
Bretones, F. (2005). Dimensiones psicosociales de los emprendedores empresariales: los cooperativistas de trabajo asociado en Andalucía. Granada: Universidad de Granada.
Comisión Europea. (2003). Libro verde. El espíritu empresar-ial en Europa. Bruselas.
Dees, J. y Anderson, B. (2006). Framing a theory of social entrepreneurship: building on two schools of practice and thought. Research on Social Entrepreneurship.
De Pablo, I. (2007). El emprendedor social: una nueva figura en el escenario del Emprendimiento. Selección de Investigaciones Empresariales (pp. 19-45). Fundación fyde: Caja Canarias.
Díaz-Foncea, M. y Marcuello, C. (2013). Motivaciones del emprendedor cooperativo en Aragón. Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa, 78, 53-70.
Fritz-Krockow, B. (1986). Evaluación del cooperativismo Mexicano. Revista de Comercio Exterior, 9, 789-796.
Gibb, A. (2002). In pursuit of a new enterprise and entrepreneurship paradigm for learning: creative destruction, new values, new ways of doing things and new combination of knowledge. International Journal of Management Reviews, 3, 233- 269. doi: https://doi.org/10.1111/1468-2370.00086
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. México: Editorial McGraw-Hill.
Izquierdo, M. (2009). Problemas de las empresas cooperativas en México que atentan contra su naturaleza especial. Boletín de la Asociación Internacional de Derecho Cooperativo, 43, 93-123. doi: https://doi.org/10.18543/baidc-43-2009pp 93-123
Kliksberg, B. (2011). Emprendedores sociales: los que hacen la diferencia. Temas Grupo Editorial.
Krueger, N. y Brazael, D. (1994, primavera). Entrepreneurial potential and potential entrepreneurs. Entrepreneurship theory and practice, 91-104.
Laukkanen, M. (2000). Exploring alternative approaches in high-level entrepreneurship education: creating micromechanisms for endogenous regional growth. Entrepreneurship & Regional development, 12(1). doi: https://doi.org/ 10.1080/089856200283072
Laville, J. y Nyssens, M. (2001). ¿Hacia la empresa social?. en J. Laville, M. Nyssens, y A. Sajardo, (Eds.), Economía social y servicios sociales (pp. 273-282). Valencia: Ciriec-España.
Lucena, H., Hernández, A., y Zapata, G. (2008). Organización y relaciones de trabajo en Cooperativas Cayapa. Revista Venezolana de Economía Social, 8(15), 61-91.
Martínez, J. (2009). El Cooperativismo coexistiendo con la empresa tradicional, orígenes y viabilidad del modelo. Cuadernos de administración, 41, 119-134.
Melián, A. (2010). Las empresas de inserción socio laboral creadas por emprendedores sociales. Un análisis Delphi. En J. Sanchis (Dir.), Emprendimiento, economía social y empleo (pp. 33-110). Valencia: Iudescoop, Instituto Universitario de Economía Social y Cooperativa de la Universidad de Valencia.
Neck, H., Brush, C. y Allen, E. (2009). The landscape of social entrepreneurship. Business Horizons Journal.
Nueno, P. (1996). Emprendiendo. El arte de crear empresas y sus artistas. Bilbao: Deusto.
Orrego C. y Arboleda O. (2006). Las organizaciones de economía solidaria: Un modelo de gestión innovador. Cuadernos de Administración, 34, 97-110.
Salinas, F. y Osorio, L. (2012). Emprendimiento y economía social, oportunidades y efectos en una sociedad en transformación ciriec-España, Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa, 75, 128- 151.
Shapero, A. y Sokol, L. (1982). The social dimensions of entrepreneurship. En C. Kent, D. Sexton, y K. Vesper (Eds.), The Encyclopedia of Entrepreneurship. Englewood Cliffs: Prentice Hall (pp. 72-90).
Toledano, N (2006). Las perspectivas empresariales de los estudiantes universitarios: un estudio empírico. Revista de Educación, 34, p. 803-825.
Urbano, D. (2003). Factores condicionantes de la creación de empresas en Cataluña: un enfoque institucional (Tesis Doctoral). Universidad Autónoma de Barcelona, España.
Vargas, A. y Vaca, R. (2005). Responsabilidad social corporativa y cooperativismo: ventajas y potencialidades. Revista de Economía Pública, Social y Cooperativa, 53, 241-260.
As the author of the article declares that is an original unpublished work exclusively created by me, that it has not been submitted for simultaneous evaluation by another publication and that there is no impediment of any kind for concession of the rights provided for in this contract.
In this sense, I am committed to await the result of the evaluation by the journal Cooperativismo & Desarrollo before considering its submission to another medium; in case the response by that publication is positive, additionally, I am committed to respond for any action involving claims, plagiarism or any other kind of claim that could be made by third parties.
At the same time, as the author or co-author, I declare that I am completely in agreement with the conditions presented in this work and that I cede all patrimonial rights, in other words, regarding reproduction, public communication, distribution, dissemination, transformation, making it available and all forms of exploitation of the work using any medium or procedure, during the term of the legal protection of the work and in every country in the world, to the Universidad Cooperativa de Colombia Press.