Identity and discourse in young teenagers of the Colegio Universidad Cooperativa de Colombia
Universidad Cooperativa de Colombia
Psicólogo de la Universidad de San Buenaventura. Magíster en Psicología y Salud Mental de la Universidad Pontificia Bolivariana. Especialista en Psicología Clínica y Salud Mental de la Universidad Pontificia Bolivariana. Docente investigador de la Facultad de Psicología de la Universidad Cooperativa de Colombia, sede Medellín.
email: german.gomez@campusucc.edu.co
Universidad Cooperativa de Colombia
Psicóloga de la Universidad del Norte. Magíster en Psicología de la Universidad de San Buenaventura, Medellín. Especialista en Gerencia del Desarrollo Humano de la Escuela de Administración, Finanzas y Tecnología (eafit). Decana de la Facultad de Psicología de la Universidad Cooperativa de Colombia, sede Medellín.
email: nayib.carrasco@ucc.edu.co
This research, carried out at the Faculty of Psychology of the Universidad Cooperativa de Colombia between 2009 and 2010 by the “Education and development” research group, studies how discourse affects the identity of the youths from the Colegio Universidad Cooperativa de Colombia in the Corregimiento of San Antonio de Prado in the municipality of Medellín. In order to explain identity we start from the theoretical considerations that consider it a dynamic process, rather than a static one, thus challenging the traditional conceptions of human development through unmodifiable stages. In this work we propose a dialectic perspective in which particular and social aspects of the subject come together. This allows the appearance of new aesthetic and narrative forms of identity that are subject to the changes and times science proposes.
Alonso, S. (2008). Una educación para formar sujetos éticos. Revista Iberoamericana de Educación, 46(5), 1-4.
Álvaro, D. (2010). Los conceptos de “comunidad” y “sociedad” de Ferdinand Tönnies. Papeles del ceic, 1(52), 1-24.
Barrera, M., Dilia, M. y Margarita, I. (2009). Identidad personal y profesional de los docentes de preescolar en el distrito de Santa Marta. Educación y Educadores, 12(1), 43-59.
Bernardi, R. (2006). Sobre espejos y lámparas: implicancias de la comunicación en el proceso de subjetivación. Recuperado de www.apuruguay-org/bol_pdf/bol-bernardi-1.pdf
Bertolino, E. y Perelli, L. (2005). Lenguaje, subjetividad y cultura. Rosario, Argentina: unr.
Cerna, C. (2002). Identidad, cultura y violencia juvenil en el Perú. Distrito Federal de México: Universidad de San Marcos.
Checa, S. (2005). Implicancias del género en la construcción de la identidad sexual del adolescente. Anales de la Educación Común,2(1), 183-193.
De la Torre, P. (2008). Psicoanálisis aplicado. Padres y adolescentes. Revista de Psicoanálisis, Psicoterapia y Salud Mental, 1(3), 1-11.
Duero, G. (2006), Relato autobiográfico e interpretación: una concepción narrativa de la identidad personal. Athenea Digital, 9, 131-151. Recuperado de http://redalyc.uaemex.mx/pdf/537/53700908.pdf
Graffigna, M. (2004). Identidad laboral e identidad social. Estudios sobre cambiosocial, (14), 10-11. Recuperado de http:// lavboratorio.fsoc.uba.ar/textos/14_2.htm
González, N. (2007). Bauman, identidad y comunidad. Espiral, 14(40), 179-198.
Hurtado, G.M. (2003). La identidad. A Parte Rei, 28, 2-10.
Izcovich, L. (2005). La depresión en la modernidad. Medellín: Universidad Pontificia Bolivariana.
Merino, G.C. (1993). Identidad y plan de vida en la adolescencia media y tardía. Red de Revistas Científicas de América Latina y el Caribe. Ciencias Sociales y Humanidades, 16, 7-8. Recuperado de http://www.uned.es/reec/pdfs/16-2010/REEC_16_2010.pdf
Miller, J. (1998). Lógicas de la vida amorosa. Buenos Aires: Manantial.
Mordini, E. (2006). La globalización y la pérdida de identidad. Comisión Europea, Dirección General de Investigación. Recuperado de http://www.pahef.org/success_stories/ethos_iv/spanish/GlobalizacinYLaPrdidaDeIdentidad.pdf
Padrón, M.D. y Fernández, L. (2008). Libro blanco sobre la educación sexual. Málaga: Centro de Ediciones de la Diputación de Málaga.
Ravinet, M. (2002). Transformaciones culturales e identidad juvenil en Chile. Santiago de Chile: pnud.
Reyes, J.A. (2009). La escuela secundaria como espacio de construcción de identidades juveniles. Revista Mexicana de investigación educativa, 14(40), 147-174.
Soler, C. (2010). Florilegios del mensual. Medellín: Foros del Campo Lacaniano.
Stake, R. (1998). Investigación con estudio de caso. Madrid: Morata.
Strauss, A. y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación. Bogotá: contus-Editorial Universidad de Antioquia.
Strauss, M. (1998). La relación de objeto. Medellín: Asociación del Campo Freudiano de Colombia.
As the author of the article, I declare that is an original unpublished work exclusively created by me, that it has not been submitted for simultaneous evaluation by another publication and that there is no impediment of any kind for concession of the rights provided for in this contract.
In this sense, I am committed to await the result of the evaluation by the journal Pensando Psicología before considering its submission to another medium; in case the response by that publication is positive, additionally, I am committed to respond for any action involving claims, plagiarism or any other kind of claim that could be made by third parties.
At the same time, as the author or co-author, I declare that I am completely in agreement with the conditions presented in this work and that I cede all patrimonial rights, in other words, regarding reproduction, public communication, distribution, dissemination, transformation, making it available and all forms of exploitation of the work using any medium or procedure, during the term of the legal protection of the work and in every country in the world, to the Universidad Cooperativa de Colombia Press.