Training for People Who Are Forgetful in Daily Life and to Improve Memory in Older People : Results of Effectiveness

Consultora independiente
Magíster en Psicogerontología, Universitat de Barcelona.
email: medorozco@hotmail.com
Introduction: Subjective complaints and forgetfulness in daily life among older people can be modified through cognitive training and mnemonic strategies and techniques to improve memory. Diverse methods and specific memory training programs have been developed in Spain with successful results from their implantation.
Objectives: The main purpose of this article is to show the effectiveness of the training using different strategies and techniques for improving memory performance among older people. Specifically, trials were carried out with the association technique using faces and names, visualization and categorization strategies along with the loci method, all with older participants during a memory improvement workshop.
Results and conclusions: The modular multifactorial design of the training and inclusion of these mnemonic procedures facilitated memory improvement. The analysis of the results showed a significant increase by means of training using prospective and retrospective tasks, such as “actions to be carried out in the morning”, and using the loci method, improvement in information codification through categorization, visual sensorial memory optimization using visualization, and finally, improvement of associative deficits in episodic memory in recalling people’s names.
Cavallini, E., Pagnin, A. y Vecchi, T. (2003). Aging and everyday memory: The beneficial effect of memory training. Archives of Gerontology and Geriatrics, 37, 241-257. doi: 10.1016/S0167-4943(03)00063-3
Calero, M. D. (2000). Psicología de la vejez: funcionamiento cognitivo. En R. Fernández-Ballesteros, (Dir.), Gerontología Social (pp. 201-223). Madrid: Pirámide.
Calero-García, M. D. y Navarro-González, E. (2006). Eficacia de un programa de entrenamiento en memoria en el mantenimiento cognitivo de ancianos con y sin deterioro cognitivo. Revista de Psicología de Clínica y Salud, 17(2), 187-202. Recuperado de: http://
www.copmadrid.org/webcopm/resource.do?recurso=4000/&numero=2006172
Calero, M. D., Navarro, E., Gómez, L., López, A., Torres, I. y Calero, M. J. (2008). Olvidos y memoria: relaciones entre memoria objetiva y subjetiva en la vejez. Revista Española Geriatría y Gerontología, 43(5), 299-307. doi: 10.1016/S0211-139X (08)73572-8
Cortés Valiente, J. A. y Estrada Ena, I. (2000). Entrenamiento cognitivo: Taller de memoria en tercera edad. Información Psicológica, 74, 66-71.
Domínguez-Orozco, M. E. (2011). La intervención con mayores desde los servicios sociales comunitarios: programas de promoción de la salud. Revista Electrónica Tiempo, Portal de la Psicogerontología, 27. Recuperado de www.psicomundo.com/tiempo/tiempo27.htm
Domínguez-Orozco, M. E. (2012). Olvidos cotidianos en personas mayores. Revista Electrónica de Psicología Iztacala, 15(4), 1294-1309. Recuperado de http://www.revistas.unam.mx/index.php/repi/article/ view/34738
Fernández-Ballesteros, R. (2009). Envejecimiento activo: Contribuciones desde la Psicología. Madrid: Ediciones Pirámide.
Fernández-Ballesteros, R., Moya, R., Iñiguez, J. y Zamarrón, M. D. (1999). ¿Qué es la psicología de la vejez? Madrid: Biblioteca nueva.
Fernández Ballesteros, R., Izal, M., Montorio, I., González, J. L. y Díaz, P. (1992). Evaluación e intervención psicológica en la vejez. Barcelona: Ed. Martínez Roca.
Gross, A. L. et al. (2012). Memory training interventions for older adults: A meta-analysis. Aging and Mental Health, 16(6), 722-734. doi: 10.1080/13607863.2012.667783.
Gross, A. L. y Rebok, G.W. (2011). Memory training and strategy use in older adults: Results from the ACTIVE study. Psychology and Aging, 26(3), 503-517. doi: 10.1037/a0022687.
Hernández-Viadel, J. V. (2006). Método u.c.l.m. para el Entrenamiento de memoria en personas mayores. (Tesis inédita de doctorado, Cuenca, Ediciones de la Universidad de Castilla la Mancha. Recuperado de https://ruidera.uclm.es/xmlui/bitstream/handle/10578/
/217%20M%C3%A9todo%20UCLM.pdf?sequence=1
Juncos-Rabadán, O., Facal, D., Álvarez, M. y Rodríguez, M. S. (2006). El fenómeno de la punta de la lengua en el proceso de envejecimiento. Psicothema, 18(3), 501-506. Recuperado de: http:// www.psicothema.com/pdf/3244.pdf
Latorre Postigo, J. M. y Hernández Viadel, J. V. (2008). Método uclm de entrenamiento de la memoria en mayores. Cuenca: Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.
McDaniel, M. A. y Bugg, J. M. (2012). Memory training interventions: What has been forgotten? Journal of Applied Research in Memory and Cognition, 1(1), 45-50. doi: 10.1016/j.jarmac.2011.11.002
McDougall, G. J. (2000). Memory improvement in Assisted Living Elders. Issues Mental Health Nursing, 21(2), 217-233. Recuperado de: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2519137/pdf/nihms61377.pdf
Martínez-Rodríguez, T. (2012). Entrenar la memoria e intervenir en reminiscencias. Madrid: Editorial Médica Panamericana.
Maroto Serrano, M. A. (1999) Taller de memoria (Estimulación y mantenimiento cognitivo en personas mayores). Madrid: tea.
Maroto Serrano, M. A. (2000). La memoria: programa de estimulación y mantenimiento cognitivo. Madrid: Instituto de Salud Pública. Recuperado de http://www.imsersomayores.csic.es/documentos/documentos/maroto-memoria-01.pdf
Montenegro, M., Montejo, P., Claver-Martín, M.D., Reinoso, A.I., De Andrés-Montes, M.E., y García-Marín, A., et al. (2013). Relación de las quejas de memoria con el rendimiento de memoria, el estado de ánimo y variables sociodemográficas en adultos jóvenes. Revista Neurología, 57(9), 396-404. Recuperado de: http://www.revneurol.com/sec/ resumen.php?or=pubmed&id=2013047
Montenegro, M., Montejo, P., Reinoso, A.I., De Andrés, M.E. y Claver, M. D. (2013). El método UMAM de entrenamiento de Memoria. Centro de Prevención del Deterioro Cognitivo. Madrid Salud: Ayuntamiento de Madrid.
Montejo, P. y Montenegro, M. (2006). Memoria cotidiana en los mayores. Portal Mayores, Informe Portal Mayores, N.o 60. Lecciones de Gerontología, VIII. Recuperado de http://www.imsersomayores.csic.es/documentos/ documentos/montejo-memoria-01.pdf
Montejo, P., Montenegro, M. y De Andrés, M. E. (2004). Mejora y mantenimiento de la memoria en los mayores. En S. Ballesteros-Jiménez (Coord.), Gerontología. Un saber multidisciplinar (pp. 546-594). Madrid: Editorial Universitas.
Montejo, P. (2003). Programa de entrenamiento de memoria para mayores con alteraciones de memoria: resultados y predictores. Revista Española de Geriatría y Gerontología, 38(6), 316-26. Recuperado de: http://www.elsevier.es/es-revista-revista-espanola-geriatria-gerontologia-124-articulo-programa-entrenamiento-memoria-mayores-con-13056961
Montejo, P., Montenegro, M., Reinoso, A. I., De Andrés, M. E. y Claver M. D. (2001). Programa de Memoria, Método umam. Madrid: Ayuntamiento de Madrid. Área de Salud y Consumo.
Montejo, P., Montenegro, M., Reinoso, A. I. De Andrés, M. E. y Claver, M. D. (1999). Estudio de la eficacia de un programa de entrenamiento de memoria multicéntrico para mayores de 60 años. Revista Española de Geriatría y Gerontología, 34(4), 199-208.
Montejo Carrasco, P. (1998). Programas de memoria. En Actas del V Congreso Estatal de Intervención Social: <>. Madrid: Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales.
Novoa, A. M., Juárez, O. y Nebot, M. (2008). Efectividad de las intervenciones cognitivas en la prevención del deterioro de la memoria en las personas mayores sanas. Gaceta Sanitaria; 22(5), 474-82. Recuperado de: http://scielo.isciii.es/pdf/gs/v22n5/revision.pdf
Pousada, M. y De la Fuente, J. (2006). Memoria y atención. En Triadó, C. y Villar, F. (Coords.) Psicología de la vejez (pp.113-139). Madrid: Alianza Editorial.
Puig Alemán, A. (2003). Programa de entrenamiento de la memoria. Madrid: Editorial ccs.
Small, B. J., Rawson, K. S., Eisel, S. & McEvoy, C. L. (2012). Memory and Aging. En Krauss, S. y Sliwinski, M. (Eds.), The Wiley-Blackwell Handbook of Adulthood and Aging (pp. 174-189). Blackwel Publishing: UK.
Stern, Y. (2002). What is cognitive reserve? Theory and research application of the reserve concept. Journal of the International Neuropsychological Society, 8(3), 448-460. doi: 10.1017/S1355617702813248
Stern, Y. (2013). Cognitive Reserve: Implications for assessment and intervention. Folia Phoniatrica et Logopaedica, 65(2), 49-54. doi: 10.1159/000353443
Wilson, B. A., Cockburn, J. y Baddeley, A. (1985). The Rivermead Behavioural Memory Test. Titchfield, UK: Thames Valley Test Company.
Wilson, Kimilee Y. (2005). The Effectiveness of Memory Training Programs in improving the subjective memory characteristics of Healthy Older Adults with Memory Complaints: a Meta-Analysis. Theses, Dissertations and Capstones. Paper 165. Recuperado de: http://mds.marshall.edu/etd/165
As the author of the article, I declare that is an original unpublished work exclusively created by me, that it has not been submitted for simultaneous evaluation by another publication and that there is no impediment of any kind for concession of the rights provided for in this contract.
In this sense, I am committed to await the result of the evaluation by the journal Pensando Psicología before considering its submission to another medium; in case the response by that publication is positive, additionally, I am committed to respond for any action involving claims, plagiarism or any other kind of claim that could be made by third parties.
At the same time, as the author or co-author, I declare that I am completely in agreement with the conditions presented in this work and that I cede all patrimonial rights, in other words, regarding reproduction, public communication, distribution, dissemination, transformation, making it available and all forms of exploitation of the work using any medium or procedure, during the term of the legal protection of the work and in every country in the world, to the Universidad Cooperativa de Colombia Press.